خاموشی و گرمای شدید در انتظار کالیفرنیا

 پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا روز شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت مقامات ایالت کالیفرنیا وضعیت اضطراری مرحله دوم در شبکه برق که یک گام با قطعی نوبتی برق فاصله دارد و نیز هشدار وضعیت اضطراری خشکسالی صادر کرده اند.

به گزارش این رسانه آمریکایی، کالیفرنیا برای نخستین بار در دو دهه اخیرا با قطعی برق مواجه شده است.

اپراتور شبکه برق کالیفرنیا خواستار اقدامات پیشگیرانه برای آتش سوزی های احتمالی شده که ممکن است خطوط انتقال برق به داخل کالیفرنیا را طعمه خود کنند.

با افزایش بیش از حد دمای هوا و تحت فشار قرار گرفتن مستمر شبکه برق، مناطقی از ایالت های واشنگتن و آیداهو نیز به تازگی با قطعی برق روبرو شده اند.

مقامات کالیفرنیا از ساکنان خواسته اند در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند.

 همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس از آتش سوزی جنگل‌های شمال کالیفرنیا که در هوای خشک به سرعت در حال گسترش است،  گزارش داده است. مقامات ایالت نوادا دستور تخلیه یک منطقه مرزی با کالیفرنیا را صادر کرده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این آتش‌سوزی خانه‌های سراسر ایالت‌های غربی آمریکا را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، روز جمعه ۱۸ تیر، دمای هوا در پارک ملی "دث ولی" (دره مرگ) در ایالت کالیفرنیا ۵۴.۴ درجه سانتیگراد ثبت شد که در صورت تایید، این بالاترین دمای هوای ثبت شده در این منطقه از ژوئیه ۱۹۱۳ است. دمای هوا در آن سال در همین ناحیه به ۵۶.۶ درجه سانتیگراد رسید که بنا بر رکورد جهانی گینس، بالاترین دمای ثبت شده قابل اعتماد در کره زمین است.

 برآوردهای مقامات آمریکایی نشان می‌دهد بیش از ۳۱ میلیون نفر از جمعیت این کشور در معرض گرمای هوای بی سابقه قرار دارند. موج گرما ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله کالیفرنیا را در بر گرفته است.

 اداره ملی هواشناسی آمریکا گفت موج کنونی گرما ممکن است رکورد گرم‌ترین روز در برخی بخش‌های این کشور را بشکند.

دمای هوا در شهر ساکرامنتو به ۴۱ درجه سانتیگراد رسیده و پیش بینی می‌شود در روز شنبه به ۴۴ درجه سانتیگراد نیز برسد.

این درحالی است که  طوفان گرمسیری السا پس از درهم کوبیدن فلوریدا با بادهای نیرومند و بارش باران مسیر سواحل شرقی ایالات متحده را در پیش گرفته است. بطوریکه روز پنجشنبه سیلاب چند ایستگاه متروی نیویورک را فراگرفت و چند بزرگراه اصلی مرکز مالی این کشور را بست.

سازمان ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرد: یک رشته طوفان همراه با رعد و برق و بارش باران در بعدازظهر پنجشنبه ۱۷ تیرماه، موجب به راه افتادن سیلاب ناگهانی در برخی نقاط شهر نیویورک و اطراف آن شد.