دسترسی نابرابر به واکسن اقتصاد جهان را تهدید می کند

 وزیران دارایی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان هشدار دادند افزایش سویه های جدید ویروس کرونا و دسترسی اندک به واکسن در کشورهای در حال توسعه، تهدیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی جهان است.

نشست گروه ۲۰ در شهر ونیز ایتالیا نخستین جلسه حضوری وزرای این گروه از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ بود.

رویترز در ادامه نوشت: در بیانیه این گروه آمده است که چشم انداز اقتصاد جهانی از زمان مذاکرات گروه ۲۰ در ماه آوریل (فروردین) به لطف ارائه واکسن و بسته های حمایتی اقتصادی بهبود یافته است، اما باتوجه به گسترش سویه های گوناگون کرونا به ویژه دلتا این وضعیت بسیار شکننده است.

کشورهای عضو گروه ۲۰ در این نشست وعده دادند از تمامی ابزار های سیاستگزاری برای مبارزه با کووید-۱۹ استفاده کنند و همزمان میزبانان ایتالیایی این نشست هم از وجود توافقی برای جلوگیری از اعمال محدودیت های جدید در پی افزایش شمار مبتلایان خبر دادند.

«دانیل فرانکو» وزیر اقتصاد ایتالیا که کشورش ریاست دوره ای گروه ۲۰ را تا ماه دسامبر (آذر) برعهده دارد، گفت: «همه ما بر سر اینکه باید از ایجاد هرگونه محدودیت در رفت و آمد شهروندان و شیوه زندگی آنها پرهیز کنیم، توافق داریم».

در این بیانیه ضمن تاکید بر حمایت از "توزیع عادلانه جهانی واکسن" اقدامات مشخصی برای این هدف ارائه نشد و شرکت کنندگان صرفا بر توصیه به تامین اعتبار ۵۰ میلیارد دلار برای واکسن توسط صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت و سازمان تجارت جهانی بسنده کردند.  

تفاوت در میزان واکسیناسیون کشورهای فقیر و غنی در حال حاضر همچنان گسترده است و در این راستا «تدروس ادهانوم» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت این واگرایی را "خشم اخلاقی" خواند که تلاش های گسترده برای مهار ویروس را تحت الشعاع قرار می دهد.

در پی انتشار بیانیه پایانی گروه ۲۰، «براندون لاک» از نهاد غیر دولتی بهداشت عمومی "وان کمپین" آنچه را که به گفته وی انفعال گروه ۲۰ است تقبیح و آن را "یک بازی دو سر باخت" توصیف کرد.

وی گفت: «این امر نه تنها به قیمت جان مردم در کشورهای فقیرتر تمام می شود، بلکه خطر ابتلا به انواع جدید که ویرانی در کشورهای ثروتمند را در پی دارد، افزایش می دهد».

صندوق بین المللی پول هم پیش بینی کرده است که چنانچه تمامی افراد سراسر جهان دسترسی یکسان به واکسن نداشته باشند، اقتصاد جهانی ۹ تریلیون دلار زیان خواهد دید.

سازمان ملل هم پیش از این با اشاره به چالش های اساسی در توزیع نابرابر واکسن کرونا در جهان، احتکار واکسن و محدودیت صادرات و عرضه آن از سوی کشورهای ثروتمند، فقدان زیرساخت های لازم برای توزیع عادلانه واکسن و عدم تخصیص بودجه کافی به آن در کشورهای فقیر را از چالش های اساسی پیش رو اعلام کرده بود.