به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، لبنان در هفته اخیر شاهد ناآرامیهای نسبتاً شدیدی بوده که از شمال این کشور آغاز شده و به ارامی در حال گسترش به سرتاسر این کشور بود.

بحران در شمال لبنان که اکثر ساکنان آن اهل تسنن هستند آغاز شد، جایی که یکی از عوامل وابسته به جریان المستقبل که واسطه ارسال سلاح از عربستان به سوریه برای کمک به شورشیان بود، توسط دستگاه اطلاعاتی لبنان دستگیر شد.

این مسئله فرصتی برای ایجاد فتنه داخلی در لبنان بود و عده‌ای طرفداران وی به خیابان‌ها هجوم آوردند و با ایجاد آشوب خواستار آزادی تروریست وابسته به عربستان سعودی در لبنان شدند.

همزمان با این مسئله درگیری‌هایی پراکنده بین طرفداران سوریه تحت عنوان حزب عربی ملی گرا موسوم " تیار العربی " به وقوع پیوست و این درگیری به آرامی تمام شهر طرابلس را فراگرفت و ارتش لبنان برای آرام کردن اوضاع وارد عمل شد.

بحران در حالی که روبه آرام شدن بود، حادثه ای دیگر در شهر عکار باعثتشدید بحران شد، یکی از روحانیون مذهبی شمال لبنان در حالی که به همراه تعداد از افراد مسلح در حال رفتن به نشست مخالفان سوریه بود با ایست بازرسی ارتش مواجه شد و بی توجهی وی به این ایست منجر به کشته شدن وی و یکی از همراهنش شد.

کشته شدن " شیخ عبدالواحد " باعثشد تا درگیری به بیروت کشیده شود و در درگیری شبانه بین طرفداران تیار العربی و شبه نظامیان حزب المستقبل که سعد الحریری نخست وزیر سابق ریاست آنرا بر عهده دارد ۲ نفر کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

ارتش لبنان بحران در بیروت را نیز تحت کنترل در آورد تا آخرین تحول در عرصه لبنان از روز گذشته برای تشدید بحران و ایجاد فتنه کلید می‌خورد.

ماجرا از آنجا شروع می شود که تعدادی از اتباع لبنانی در شهر حلب در مسیر بازگشت از ایران به لبنان توسط شورشیان موسوم به " جیش الحر "(ارتش آزاد) ربوده می شوند که این اقدام خشم شیعیان منطقه ضاحیه بیروت را درپی داشت.

این مسئله در رسانه های عربی از جمله العربیه، بی بی سی عربی و الجزیره مانور رسانه ای پررنگی درباره اعتراضات تعدادی از جوانان منطقه ضاحیه می دهند و امید داشتند تا از این طریق طرحشان برای سرایت بحران از سوریه را به لبنان به اجرا بگذارند.

ترفند غربی‌ها وسناریو طراحی شده در ستادهای اطلاعاتی کشورهای عربی مخالف جریان مقاومت با تدبیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با شکست مواجه شد، نصرالله در پیام خود از تمام جوانان شیعه خواست تا از هرگونه اقدام خشونت آمیز خودداری کنند و کمال همکاری را با ماموران امنیتی داشته باشند؛ تا از این طریق توطئه‌های برای ورود لبنان به جنگ خنثی شود.

با بررسی تحولات لبنان طی هفته های اخیر از طریق رسانه‌های عربی _ غربی چون بی بی سی عربی، فرانس ۲۴، الحره، الجدید، الجزیره و العربیه درمی‌یابیم که این رسانه‌ها تحولات لبنان را تنها با یک کلید واژه آنهم جنگ شیعه _ سنی دنبال کرده‌اند تا از این طریق بتواند از یک سو ماهیت آنچه در سوریه است را متحول کرده و به لبنان سرایت دهند تا جنگ شورشیان با دمشق را جنگ مردم سنی مذهب در سوریه با دولت علوی دمشق معرفی کنند.

از سوی دیگر گسترش بحران به لبنان، ناتو و غرب را وادار به دخالت نظامی مستقیم برای سرنگونی دولت بشار اسد کند هم ارتش لبنان با وارد شدن به این قائله کنترل مرزها را از دست داده و کمک رسانی به نیروهای شورشی تسهیل شود.

رویای اصلی ماموران اطلاعاتی سعودی، قطر و ترکیه، ورود حزب الله به درگیری مستقیم و کشاندن شیعیان به نبردی خونین با اهل تسنن در لبنان و آغاز جنگی داخلی همچنن جنگ ۱۹۸۰ در لبنان برای تشدید بحران در سوریه و لبنان است.

در پایان می توان گفت هرچند محور مخالف مقاومت هنوز توانسته از آب گل آلود شده لبنان ماهی سرنگونی حکومت سوریه را صید کند ولی این خطر همیشه در کمین است تا با ایجاد جنگ طایفه ای در لبنان و سوریه بحران امنیتی در سرتاسر منطقه شام و پس از آن به کل خاورمیانه سرایت کند.