رایزنی رئیس مجمع عمومی ملل متحد با رئیس جمهور قزاقستان

«ولکان بازکر» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چارچوب سفر کاری به قزاقستان با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

در این دیدار، زمینه‌های اولویت‌دار همکاری بین قزاقستان و سازمان ملل مورد بررسی و به تلاش‌های مشترک در زمینه مقابله با بیماری همه گیر و همچنین تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای توجه ویژه داده شد.

تاکایف در سخنانی سفر رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قزاقستان و منطقه را بیانگر افزایش نقش آسیای مرکزی عنوان کرد.

وی در این مورد افزود: سفر شما از منظر ارزیابی اوضاع در آسیا مرکزی - منطقه‌ای که در متن سیاست جهانی اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری سازمان ملل متحد را سنگر چندجانبه گرایی عنوان کرد و گفت که «نورسلطان» کاملا به اهداف ملل متحد متعهد است.

تاکایف در بخش دیگری با بیان این که جامعه جهانی در زمینه مبارزه با پیامدهای همه گیری کرونا باید منسجم تر باشد گفت که قزاقستان به عنوان یک عضو مسئول جامعه جهانی، تمام تلاش خود را برای غلبه بر این بحران به کار خواهد گرفت.

وی گفت: قزاقستان خودش واکسن تولید کرده است و در آینده در صورت لزوم آماده ارائه آن به کشورهای نیازمند هست.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل به نوبه خود رئیس جمهور قزاقستان را به خاطر استقبال گرم تقدیر و نتایج فعالیت قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین فعالیت‌های آنان در زمینه حل و فصل بحران سوریه را به طور مثبت ارزیابی کرد.

طرفین در جریان این گفت و گو همچنین به تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای در اوضاع کنونی افغانستان پرداختند.

گفتنی است که رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد قبل از دیدار با رئیس جمهور قزاقستان با «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه این کشور کرده بود.

در  این دیدار همکاری بیشتر قزاقستان و سازمان ملل در چارچوب تلاش‌های جهانی در زمینه مبارزه با بیماری همه گیر کووید19 و تغییر اقلیم، دستیابی به اهداف توسعه پایدار، تامین امینت و ثبات جهانی و منطقه‌ای را بررسی و در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات دستور کار بین المللی تبادل نظر کردند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اقدامات ضد بحرانی و اصلاحات در حال انجام قزاقستان متمرکز به اجرایی کنسپسیون «دولت شنوا» را مثبت ارزیابی و از تهیه و تولید واکسن «قزواک» توسط این کشور استقبال کرد.

علاوه بر این، بازکر، از فعالیت و ابتکارات بین المللی قزاقستان در زمینه‌های منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، تقویت امنیت بیولوژیکی جهانی، برابری جنسیتی، ترویج منافع کشورهای محصور در خشکی و همچنین تلاش‌های «نورسلطان» برای حل منازعات بین‌المللی و ارائه کمک به افغانستان و تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی مثبت قدردانی کرد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چارچوب این سفر همچنین با رئیس سنای قزاقستان دیدار و گفت و گو کرد.