اظهار نظر عجیب پامپئو درباره بایدن

« مایک پامپئو » وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ضعف را در « جو بایدن » همتای آمریکایی خود می‌بیند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پامپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «به حرف‌های بایدن گوش می‌دهم و اطمینان دارم که ولادیمیر پوتین به عنوان یک مأمور سابق کی‌جی‌بی، ضعف را [در او] می‌بیند. او رئیس جمهوری را می‌بیند که به او می‌گوید هی! یک لیست از شانزده چیز هست که نمی‌توانید به سمت آن‌ها دست ببرید و هزاران چیز برای آن‌ها باقی می‌گذارد که به صورت بالقوه می‌توانند [به سمتشان دست ببرند]».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با ادعای دست داشتن روسیه در حملات سایبری اخیر به آمریکا گفت: «فکر می‌کنم او (پوتین) آن‌ها را می‌بیند و می‌گوید که می‌توانم در این مسیر حرکت کنم و به برنامه‌ باج‌خواهی ادامه دهم».

پامپئو که سابقه ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در کارنامه دارد افزود: «در نهایت، تمام تبادل نظرها، تمام گفت‌وگوها هیچ ارزشی ندارند. پوتین آن‌ها را می‌شنود، از یک گوش می‌گیرد و از گوش دیگر به در می‌کند. تنها چیزی موجب خواهد که او (پوتین) رفتارهایش را تغییر دهد و رفتار کسانی که این حملات را انجام می‌دهند تغییر دهد این است که باید هزینه بپردازند».

او در ادامه گفت: «مردم روسیه باید این درد را بکشند. دولت روسیه باید این درد را بکشند تا متوجه شوند هزینه‌هایی واقعی باید بپردازند. ما ظرفیت انجام این کار را داریم».

بایدن روز شنبه درباره تماس تلفنی خود با پوتین در روز جمعه به خبرنگاران گفت: «به صراحتاََ گفتم که ایالات متحده انتظار دارد، زمانی که عملیات باج‌افزار سایبری از خاک [کشور] او انجام می‌شود و حتی اگر دولت روسیه هم مسئول نباشد، ما انتظار داریم وقتی اطلاعات کافی درباره افراد پشت آن به او می‌دهیم، کاری در این‌خصوص انجام دهد».

وی توضیح داد که دولت‌های آمریکا و روسیه اکنون روش‌هایی را برقراری ارتباط متداول ایجاد کردند تا زمانی که هر طرف گمان می‌کند در کشور مقابل چیزی در حال رخ دادن است که بر کشور خودش تأثیر می‌گذارد، به یکدیگر اطلاع دهند.

این در حالی است که چندی پیش «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد با وجود توافقات بین بایدن و پوتین، روسیه در زمینه باج‌خواهی‌های سایبری اخیر علیه شرکت‌های آمریکایی، تماسی از سوی واشنگتن دریافت نکرده است.