مغز متفکر عملیات ترور رئیس‌جمهور هائیتی بازداشت شد

  پلیس هائیتی روز یکشنبه اعلام کرد یک مظنون اصلی در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور این کشور را بازداشت کرده است. گفته می‌شود این فرد مزدوران کلمبیایی را برای انجام عملیات ترور استخدام کرده بود. 

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، نام این فرد «کریسیتن امانوئل سانون» ۶۳ ساله است که به عنوان پزشک در فلوریدا کار کرده، او سومین مظنون متولد هائیتی است که ارتباطاتی با آمریکا دارد و بازداشت شده است. 

طبق گزارش «واشنگتن پست»، این بازداشت در حالی صورت گرفته که مقام‌های ارشد اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا به هائیتی سفر کرده‌اند تا در این خصوص که چطور این کشور می‌تواند در این موضوع کمک کند، گفت‌وگو کنند. 

دیروز (یکشنبه) یک سخنگوی پنتاگون گفت وزارت دفاع آمریکا در حال تجزیه و تحلیل درخواست مقامات هائیتی برای اعزام نیرو به منظور کمک به ثبات این کشور و محافظت از زیرساخت‌های مهم است.

«لئون چارلز» رئیس پلیس هائیتی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت سانون در ماه ژوئن با یک هواپیمای شخصی با اهداف سیاسی وارد هائیتی شد و با یک شرکت امنیتی خصوصی به منظور استخدام افرادی که این اقدام را انجام دادند، تماس برقرار کرد. 

در گزارش نیویوکر تایمز گفته شده این شرکت با نام «سی‌تی‌یو» یک شرکت ونزوئلایی مستقر در آمریکاست. 

این مقام پلیس هائیتی افزود: ماموریت اولیه این مهاجمان محافظت از این فرد به نام امانوئل سانون بود اما بعد ماموریت تغییر کرد. وی در ادامه گفت این مظنون اصلی قصد داشته رئیس‌جمهور شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس هائیتی تاکنون ۱۸ کلمبیایی و سه هائیتی آمریکایی از جمله سانون را در ارتباط با این ترور بازداشت کرده است. 

پیشتر مسکو در واکنش به گزارش‌ها در خصوص تابعیت آمریکایی دستکم دو نفر از کسانی که در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور هائیتی باداشت شده بودند، در این خصوص ابراز نگرانی کرد. 

وی افزود: مسکو انتظار دارد نه تنها عاملان، بلکه طراحان این قتل نیز شناسایی شوند. 

این دیپلمات روس همچنین بر نگرانی مقام‌های روسیه در این خصوص که ممکن است بازیگران خارجی در درگیری داخلی در هائیتی با اهداف ژئوپولتیک دست داشته باشند، تاکید کرد. 

پیشتر گزارش شده بود که دو آمریکایی در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند. یک مقام قضایی هائیتی اعلام کرده بود این دو نفر گفته‌اند که قرار نبود رئیس‌جمهور هائیتی حذف فیزیکی شود.

وی با استناد به شهادت این دو نفر گفت: آنها گفتند مترجم بودند و هدف مزدوران این بود که رئیس‌جمهور موئیز را به حکم دادرس تحقیق دستگیر کنند و نه این که او را بکشند. 

این مقام افزود: در جستجوی خودروهای متهمان اسلحه و پول نقد آمریکایی و همچنین سرور دوربین فیلمبرداری که در محل زندگی موئیز نصب شده بود، کشف شد. 

 رسانه‌های محلی روز چهارشنبه به نقل از «کلود ژوزف» نخست‌وزیر موقت هائیتی گزارش دادند مهاجمان به سمت محل زندگی رئیس‌جمهور در «پورتو پرنس» پایتخت این کشور تیراندازی کردند که در این حمله همسر وی هم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

نخست‌وزیر موقت هائیتی این حمله را «نفرت‌انگیز، غیرانسانی و وحشیانه» توصیف کرد و خواستار آرامش شد.  وی افزود اوضاع امنیتی تحت کنترل پلیس ملی و نیروهای مسلح است. 

ساعاتی پس از انتشار خبر این حادثه، برخی رسانه‌ها خبر درگذشت همسر رئیس جمهور هائیتی را منتشر کردند اما این خبر تکذیب و از خروجی‌ها حذف شد.

کلود ژوزف نخست‌وزیر موقت هائیتی دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرده و به پلیس قدرت گسترده برای شناسایی و دستگیری قاتلان را داده است.