مرز افغانستان با تاجیکستان در کنترلِ کامل طالبان

 شبه نظامیان طالبان روز ۲۲ ژوئن با تصرف شهر مرزی «شرهان» در ۶۰ کیلومتری شمال افغانستان و شهر «قندوز» این منطقه مرزی با تاجیکستان را تحت کنترل خود در آورده اند. 

برپایه مقاله «کامیلا ابراجیموا» که در پایگاه تحلیلی «اورآسیانت» نیز منتشر شده است طالبان از پل برای عملیات خود استفاده می کنند. با تصرف شهر مرزی شرهان شاهد عقب نشینی سربازان افغان به تاجیکستان بودیم. 

تعداد سربازان افغان که مجبور به فرار به خاک تاجیکستان شدند به بیش از هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. به علاوه صدها غیرنظامی نیز به عنوان پناهجو به خاک تاجیکستان وارد شدند. 

سفیر افغانستان در دوشنبه در روز ۹ ژوئن (۱۸ تیر) از اردوگاه های پناهجویان دیدن کرد و تعداد آنها را بیش از ۱۰۰۰ نفر اعلام کرد. 

مقامات تاجیک می گویند سربازان افغان با پروازی به کابل برگردانده خواهند شد. به دلیل همه گیری ویروس کرونا مسافرت های معمولی از مدت ها پیش به حالت تعلیق درآمده است و مرزها به شکل رسمی بسته اند و سفارت افغانستان نیز روادید صادر نمی کند.

با این وجود منابع  ناشناس می گویند هنوز روادیدها از روش های غیرقانونی صادر می شود تا افراد از شهر مرزی شرهان عبور کنند.

هفته گذشته طالبان به دوشنبه اطمینان داد که به حق حاکمیت تاجیک ها احترام می گذارد و هیچگونه خطری از سوی آنان متوجه این کشور نخواهد بود.