انتقاد اتریش از ترکیه

وزیر خارجه اتریش دوشنبه گفت که ضرورت دارد اتحادیه اروپا به برخی کشورها از جمله ترکیه که سعی در استفاده از مسئله پناهجویان به عنوان ابزاری علیه این اتحادیه دارند، پاسخ دهد.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش به خبرنگاران در شهر «بروکسل»، پایتخت بلژیک در این زمینه گفت: «فکر می‌کنم که ما به عنوان اتحادیه اروپا، باید به در نظر بگیریم که بیشتر کشورها قصد دارند از مسائله مهاجرت به عنوان سلاحی علیه ما استفاده کنند، "آلکساندر لوکاشنکو" در بلاروس، اکنون در افغانستان  و قبل از آن "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه. من فکر می‌کنم کمیسیون اروپا و اتحادیه اروپا باید بیدار شوند تا ما بتوانیم از همه فرصت‌ها چه در حوزه مالی، چه در زمینه توسعه سیاسی یا در تجارت که در اختیار داریم استفاده کنیم، زیرا ما نمی‌توانیم از مسیری که سایر کشورها می‌خواهند از موضوع مهاجرت به عنوان سلاحی علیه اتحادیه اروپا و به عنوان فشار بر این اتحادیه استفاده کنند را تحمل کنیم.»

وزیر خارجه اتریش  با یاد آوری اینکه  از درخواست افغانستان در تعلیق اخراج پناهجویان این کشور در اروپا آگاهی دارد، گفت که با توجه به توافق‌های بین این کشور و اتحادیه اروپا این مسئله غیر قابل قبول است.

این در حالی است که بروز ناآرامی‌ها در افغانستان و بحران انسانی، موجب روانه شدن موج پناهجویان افغانستانی به کشورهای همسایه می‌شود.

این در حالی است که  انگلیس قصد معرفی قانونی دارد که به موجب آن برخی از پناه‌جویان ممکن است به مرکزی در آفریقا فرستاده شوند.

 روزنامه «تایمز» اخیرا گزارش داد که «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس، با دانمارک مذاکراتی را در مورد امکان مدیریت مشترک یک مرکز مهاجرتی به سبک استرالیا در قاره آفریقا انجام داده است. پاتل همچنین به همتای دانمارکی خود گفته که انگلیس در حال تدوین قانونی است که به دولت اجازه می‌دهد مهاجران را به خارج از کشور بفرستد.

دولت  «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در حال گفت‌وگو با دانمارک است تا یک مرکز مشترک نگهداری پناهجویان در کشور آفریقایی رواندا داشته باشند.