تدابیر کشورهای آسیایی در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا

 هند به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولید کننده واکسن در جهان و با وجود ثبت رکورد در واکسیناسیون روزانه کرونا ، به دلیل کمبود واکسن نتوانسته است طرح واکسناسیون جمعیت خود را طبق برنامه پیش ببرد. 

نشریه "بیزینس لاین" در این خصوص نوشت: هند صادرات واکسن کرونا به بیش از ۹۰ کشور را از ماه ژانویه سال جاری میلادی آغاز کرد، اما پس از گذشت دو ماه این صادرات متوقف شد و بسیاری از کشورها و میلیون‌ها نفر را با کمبود کرونا مواجه شدند. 

موسسه سروم هند که بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده واکسن در جهان است، تولید واکسن براساس طرح کواکس سازمان جهانی بهداشت که به منظور دستیابی همه کشورها به واکسن کرونا اجرایی شده است را متوقف کرده است. ماه گذشته این موسسه اعلام کرد به دلیل کمبود شدید مواد اولیه، ممکن است نتواند تا پایان سال جاری تحویل واکسن ها را آغاز کند. 

طبق گزارش وزارت بهداشت هند، این کشور در یک روز گذشته بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کرده است. رکورد واکسیناسیون روزانه هند ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در روز است. در همین حال تاکنون ۳۵۷ میلیون و ۵۵۳ هزار نفر در هند حداقل یک بار در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. 

درحال حاضر کمتر از ۵ درصد از جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری هند واکسینه شده‌اند. هند امیدوار است تا چند ماه آینده واکسیناسیون مردم این کشور به سرعت انجام شود. 

با این حال وعده‌های شرکت‌هایی مانند موسسه سروم و بهارات بیوتک برای تامین واکسن مورد نیاز هند با تاخیر انجام می‌شود و چندین واکسن تولیدی دیگر در این کشور هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند. 

یکی از دلایلی که هند نتوانسته است طرح واکسیناسیون ملی خود را طبق برنامه پیش ببرد، سفارش کم واکسن از سوی دولت این کشور بوده است. طبق گزارش رسانه‌ها، تا قبل از آغاز طرح واکسن جمعیت هند، دولت این کشور هیچ سفارشی برای خرید واکسن نداده بود و تنها ۵ روز مانده به آغاز این طرح، دولت هند اقدام به خرید ۱۱ میلیون واکسن آسترا زنکا از موسسه سروم کرد. 

در این زمان هند با موج دوم "طوفانی" کرونا مواجه نشده بود بنابراین دولت این کشور ضرورتی برای تسریع واکسناسیون نمی‌دید. 

با آغاز موج دوم کرونا و افزایش شدید و ناگهانی تقاضا برای واکسن باعث شد تا چندین مرکز تولید واکسن در هند به دلیل نبود مواد اولیه و هم تعطیل شوند. 

بسیاری از کشورهای آسیایی در تهیه واکسن کرونای مورد نیاز خود با مشکل مواجه بودند و موفقیت اولیه در مهار ویروس کرونا باعث ایجاد یک حس در فوری نبودن واکسناسیون مردم شد. 

بنیامین کولینگ یک استاد در دانشگاه هنگ کنگ گفت: در سال گذشته موارد بسیار کمی از ابتلا به کرونا وجود داشت و این تصور بوجود آمد که کرونا آنچنان خطرناک نیست و تنها با داشتن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی می‌توان موارد ابتلا را به صفر رساند. بنابراین تردید یک مساله بزرگ در دسترسی به واکسن کرونا بوده است. 

براساس گزارش شبکه "سی ان بی‌سی" از داده‌های تارنمای آماری "جهان ما در داده"، در کشورهای آسیا اقیانوسیه به طور کلی از هر ۱۰۰ نفر ۲۳.۸ نفر واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند. 

نگاه کشورهای جنوب آسیا به واکسن‌های ساخت چین 

پس از توقف صادرات واکسن کرونا از هند به دلیل کمبود آن در داخل، کشورهای جنوب آسیا مانند بنگلادش و سریلانکا برای تامین واکسن مورد نیاز خود به واکسن به چین روی آورده‌اند. 

چین یک گام مهم را برای تامین واکسن کشورهای جنوب آسیا با صادرات ۱. ۱ میلیون دوز واکسن شرکت سینوفارم به سریلانکا، ۵۰۰ هزار دوز به سریلانکا و وعده ارسال یک میلیون دوز واکسن دیگر به نپال برداشت. 

"هندوستان تایمز" در این خصوص نوشت: واکسن‌های دریافت شده از چین به این کشورها کمک می‌کند تا در یک زمان حیاتی، طرح واکسیناسیون خود را دوباره احیا کنند. بسیاری از کشورهای جنوب آسیا اعلام کرده‌اند که واکسن‌های دریافتی از هند تمام شده و آن‌ها به واکسن‌های بیشتری نیاز دارند. 

بنگلادش از کشورهای غربی برای دریافت واکسن "آسترا زنکا" تقاضای کمک کرده است. 

آمریکا به بنگلادش وعده داده است که به این کشور ۸۰ میلیون واکسن کرونا اعطا خواهد کرد اما تاکنون ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واکسن به بنگلادش منتقل کرده است. 

در میانمار زمانی که ارتش در ماه فوریه سال جاری میلادی کودتا کرد و دولت مردمی آنگ سان سوچی را از کار برکنار نمود، پاسخ میانمار به بحران کرونا دچار بحران شد. 

نگرانی از یک موج بزرگ و کشنده کرونا در میانمار افزایش یافته است زیرا در کشورهای همسایه آن مانند هند و تایلند سویه‌های جهش یافته کرونا شناسایی شده‌اند. در موج پیشین کرونا در میانمار بیش از ۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند. 

این کشور تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا و سینوفارم تهیه کرده است. با این حال طرح واکسیناسیون در این کشور پس از آغاز بحران کودتا، متوقف شده است. 

کشورهای جنوب شرق آسیا در تکاپوی واکسیناسیون مردم 

“"بانکوک پست" گزارش داد: در کشور تایلند طرح ملی واکسیناسیون به کندی پیش رفته و با مشکل کمبود عرضه واکسن روبرو شده است. تقریباً ۳ درصد از مردم تایلند واکسینه شده‌اند و تقریباً ۹ درصد از جمعیت این کشور حداقل یک واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 

این کشور همچنین درحال تولید واکسن کرونای داخلی جهت استفاده گسترده بر روی جمعیت خود است. واکسن تایلندی توسط انستیتوی واکسن ملی، گروه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه چولالونگ کورن در حال تولید است. 

کشور سنگاپور قصد دارد ۷۵ درصد جمعیت خود را تا اوایل ماه اکتبر واکسینه کند. 

 مقامات بهداشتی کشور سنگاپور نیز اعلام کرده‌اند که تا تاریخ ۹ اوت سال جاری حداقل دو سوم جمعیت این کشور واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد و تا اوایل ماه اکتبر نیز ۷۵ درصد افراد واکسینه خواهند شد. 

"کانال خبری آسیا" هنگ کنگ در این خصوص نوشت: گزارشات ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً ۳۷ درصد از جمعیت ۵.۶ میلیون نفری کشور سنگاپور تاکنون به صورت کامل واکسینه شده‌اند در حالی که کشورهای همسایه مانند اندونزی و مالزی به ترتیب تقریباً ۸ و ۵ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. مردم در کشور سنگاپور یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا یا سینوواک را دریافت می‌کنند. افزایش میزان واکسیناسیون در این کشور به کاهش محدودیت‌های مرزی برای ورود مسافران و گردشگران به این کشور کمک شایانی می‌کند. 

اما در کشور مالزی نیز دانشمندان این کشور مشغول تهیه واکسن داخلی کرونا هستند. 

به نظر می‌رسد که واکسن کرونای تولید شده در کشور مالزی به عنوان یک دوز یادآور در نظر گرفته می‌شود. محققان معتقدند افرادی که به صورت کامل واکسینه شده‌اند ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود به دوز یادآور نیاز داشته باشند؛ احتمالاً افراد باید هر سال یک دوز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند. 

رزنامه "استریت تایمز" این کشور نوشت: به گفته محققان واکسن تولید شده در کشور مالزی در برابر گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا مانند گونه دلتا مؤثر است. از آنجایی که گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارند تولید و توزیع واکسن‌هایی از این قبیل مانع شیوع هر چه بیشتر بیماری کووید -۱۹ می‌شود. 

محققان کشور مالزی در حال تولید دو نوع واکسن کووید -۱۹ هستند، یکی از آن‌ها از فناوری (mRNA) بهره می‌برد و دیگری از ویروس غیرفعال شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند. لازم است آزمایشات بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود آیا واکسن تولید شده به یک یا دو دوز تزریق نیاز دارد. 

تا کنون بیش از ۶ میلیون نفر یا ۱۹.۲ درصد جمعیت کشور مالزی حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. علاوه بر این به طوری کلی دو میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۸۶ نفر یا ۷.۸ درصد جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شده‌اند. 

در کشور چین تاکنون ۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا تزریق شده است و این کشور پیشتاز واکسیناسیون کرونا در میان سایر کشورهای آسیایی می‌باشد. 

"رویترز" در این خصوص نوشت: کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد این واکسن‌ها در ۳۱ استان، مناطق خودمختار این کشور و سین کیانگ تزریق شده‌اند. 

ژائو شیائوبین از کارکنان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری منطقه شی بی‌گفت: بر اساس برنامه واکسیناسیون سیار این عمل با اتوبوس از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب از دوشنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود. ما مراکز دیگری برای واکسیناسیون در مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها ایجاد کرده‌ایم. 

ویروس کرونا یا کووید-۱۹، برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین گزارش شد و به سرعت شیوع یافت و موارد ابتلا به آن افزایش یافت. با گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی، موارد ابتلا به عفونت با ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان مشاهده شد و به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی در مارس سال ۲۰۲۰ پاندمی (همه گیری) این ویروس را اعلام کرد. 

چین همچنین ۴۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا به نزدیک به ۱۰۰ کشور در جهان صادر کرده است. 

به گزارش شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان» ، هووا چان‌ینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی در توییتر اعلام کرد که پکن ۴۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به نزدیک به ۱۰۰ کشور در جهان ارائه داده است. 

واکسیناسیون ۱۲ درصدی در ژاپن، تشدید نگرانی‌ها با برگزاری المپیک 

در ژاپن از مجموع ۱۲۵ میلیون جمعیت، تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. این رقم برابر با ۲۴ درصد جمعیت کل این کشور است. بر این اساس تا کنون ۱۶ میلیون نفر برابر با ۱۲.۷ درصد کل جمعیت ژاپن به طور کامل واکسینه شده و هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. 

 "ژاپن تایمز" نوشت: به رغم آغاز واکسیناسیون عمومی در ژاپن، ویروس کرونا همچنان مهار نشده است. برای مثال در روز جمعه، ۱۱ تیرماه فقط در کلانشهر توکیو ۶۶۰ مبتلای جدید به کرونا شناسایی شدند. این تعداد ۹۸ نفر نسبت به جمعه گذشته بیشتر بود و برای سیزدهمین روز متوالی نسبت به روز مشابه در هفته پیش از آن، افزایش نشان می‌دهد. 

ژاپن تاکنون در سراسر این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده است. تازه‌ترین مورد آن یکشنبه هفته گذشته پایان یافت با این وجود در ۷ استان ژاپن از جمله توکیو و اوزاکا، بجای وضعیت اضطراری، محدودیت‌های متمرکز برقرار شد. 

در ژاپن به دلیل تداوم شیوع کرونا، فاصله اجتماعی همچنان رعایت می‌شود. دور کاری در ادارت و نهادهای دولتی اجرا می‌شود و مردم همچنان پروتکل‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند. 

همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۱۱ درصد از مردم جمعیت حاضر به دریافت واکسن کرونا نیستند. در میان این افراد تعداد زیادی از زنان جوان حضور دارند که نگران آثار سو واکسن‌های کرونا می‌باشند. 

کره جنوبی به دنبال سفر بدون قرنطینه

کره جنوبی اگرچه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مبارزه و کنترل کرونا بود اما این کشور نتوانست مانند چین این بیماری را کاملا مهار کند به طوری که سئول در آستانه ورود به پیک پنجم کرونا قرار دارد. 

به گزارش "رویترز" در کره جنوبی هم تا کنون ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. در این کشور ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر برابر با ۱۰ درصد کل جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند. 

کره جنوبی که اقتصادش به ویژه صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا به شدت آسیب دیده، به دنبال راه‌اندازی سفرهای بدون قرنطینه است. اقدام جسورانه‌ای که به نظر می‌رسد نقش زیادی در احیا صنعت گردشگری کشور داشته باشد. 

این کشور که بیش از ۵۱ میلیون نفر جمعیت دارد هرگز مانند کشورهای دیگر قرنطینه و محدودیت‌های جدی اعمال نکرده است، اما توانست مرگ و میر را پایین نگه دارد در حالی که همچنان صدها مورد جدید را هر روز گزارش می‌کند. 

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از بحران جهانی کرونا، این کشور بار دیگر به دنبال اجرای نمونه‌ای نادر است که اکنون گام‌های مشخصی را برای بازگشایی مرزهای خود برمی دارد. بر اساس این طرح، بازدیدکنندگان کاملا واکسینه شده می‌توانند با هدف ملاقات با خانواده یا سفر به دلایل تجاری، تحصیلی یا علایق عمومی بدون قرنطینه اجباری به این کشور سفر کنند.