حضور گسترده محافظان خارجی در گارد پادشاهی عربستان

منابع عربستانی می‌گویند که « محمد بن سلمان » ولی‌عهد سعودی گارد پادشاهی را مملوء از نیروهای خارجی کرده است

«سعید الغامدی» از مخالفان معروف دولت سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت که گارد پادشاهی شاهد تصفیه گسترده نیروهاست و بسیاری از آن‌ها یا بالاجبار بازنشسته شده یا به وزارت دفاع، گارد ملی و وزارت کشور منتقل شده‌اند.

به گفته وی در برکناری یا انتقال نیروهای گارد پادشاهی چهار مسأله دخیل بوده است؛ ۱-عدم باور به روایت حکومت در خصوص کشته شدن «عبدالعزیز الفغم» (فرمانده سابق گارد پادشاهی که در سپتامبر ۲۰۱۹ به طرز مشکوکی به قتل رسید.)، ۲- دینداری، ۳- روابط با شاهزادگان، ۴- سفر به برخی کشورها

 

الغامدی در ادامه نوشت که این اقدامات با هدف بازسازی شاکله گارد پادشاهی صورت می‌گیرد و در تاریخ این نهاد نظامی بی سابقه است.

او افزود: «بن سلمان دیگر اعتمادی به فرزندان وطن به خصوص به قبائل جنوب ندارد و از این رو مزدوران خارجی و شرکت‌های امنیتی جهانی را با آن‌ها جایگزین کرده است.». به گفته وی در یک مورد ۱۵۰ نظامی به وزارت دفاع منتقل شده‌اند.

وبسایت سعودی‌لیکس نیز نوشت که محمد بن سلمان از ترور خود به دست محافظان عربستانی واهمه دارد و علاوه بر تغییر محافظان، او از سامانه پاتریوت نیز برای حفاظت از کاخ‌هایش بهره می‌برد، در حالیکه آمریکا این سامانه را برای مراقبت از چاههای نفتی به عربستان فروخته است. چندی پیش نیز روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که نوع استفاده از سامانه پاتریوت موجب اختلاف میان عربستان سعودی و آمریکا شده است.