الحریری حاضر به بررسی تغییر در کابینه خود نبود

« سعد الحریری » مأمور تشکیل کابینه لبنان امروز پنجشنبه انصراف خود را از این مأموریت اعلام کرد.

الحریری با بیان اینکه رئیس جمهور این کشور، «تغییرات بنیادینی برای لیست کابینه پیشنهادی» مطرح کرد، مدعی شد که موضع میشل عون ، در قبال تشکیل کابینه تغییر نکرده و «مشخص است که ما با او به توافق نخواهیم رسید».

ریاست جمهوری لبنان هم در واکنش به این ادعاهای الحریری بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد: «الحریری برای بررسی هیچ گونه تغییری [در لیست کابینه] آمادگی نداشت».

شبکه خبری الجزیره ضمن نقل بیانیه کاخ ریاست جمهوری لبنان، گزارش داد، الحریری بر انتخاب نام وزرای پیشنهادی خود اصرار داشت.

در این بیانیه آمده است: «عدم پذیرش اصل توافق با رئیس جمهور توسط مأمور تشکیل کابینه، بیانگر این است که وی از قبل، تصمیم خود را برای انصراف گرفته بود».

بر اساس این بیانیه، میشل عون رئیس جمهور لبنان، زمان رایزنیهای پارلمانی را در سریعترین زمان ممکن اعلام خواهد کرد.

به گفته کاخ بعبدا، عون از الحریری خواست که در کابینه تغییر ایجاد کند و به توافقی بازگردد که قبلا حاصل شده بود.

الحریری بعدظهر امروز با عون دیدار کرد. وی پس از این دیدار گفت که «کابینه‌ای متشکل از ۲۴ وزیر متخصص را بر اساس دو طرح فرانسه و رئیس پارلمان لبنان به رئیس جمهور تقدیم کردم».

لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد  انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد.

 با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه الحریری به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.