رونمایی روسیه از یک جنگنده جدید تا چند روز دیگر

منابع خبری شنبه گزارش دادند که روسیه تا چند روز دیگر در نمایشگاه بین‌المللی هوا-فضا در شهر مسکو یک فروند جنگنده چند منظوره جدید رونمایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بخش صنایع هوایی روسیه اعلام کرده که در نمایشگاه بین المللی هوایی در مسکو یک جنگنده جدید رونمایی می‌کند. این هواپیمای جنگی جدید که زیر پارچه برزنتی پنهان شده بود، به یک پارکینگ در فرودگاه « ژوکوفسکی » نزدیک شهر مسکو، مکانی که روز سه شنبه نمایشگاه هوانوردی و فضایی بین المللی MAKS-2021 افتتاح می‌شود، انتقال داده شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قرار است از افتتاحیه این نمایشگاه بازدید کند.

رسانه‌های روسی اعلام کردند که این جت جدید توسط شرکت سازنده هواپیماهای «سوخو» در برنامه توسعه یک جنگنده تاکتیکی سبک ساخته شده است.

برخلاف جدیدترین جنگنده پنهانکار دو موتوره «سوخو-57 روسیه»، این هواپیمای جدید کوچکتر و دارای یک موتور است. سوخو-57 برای مقابله با جنگنده پنهانکار «اف-22 رپتور» آمریکایی ساخته شده است.

سوخو-55 جنگنده چند منظوره برای نابود ساختن انواع اهداف هوایی، دریایی و زمینی طراحی شده و مجهز به فناوری رادر گریزی و پیشرفته ترین تجهیزات مخابراتی و رایانه  است که به اصطلاح خلبان دوم نامیده می شود. این جنگنده قرار است به موشک‌های فراصوت مجهز شود. سوخو-57 با موفقیت در سوریه آزمایش شده است.گفته می‌شود که این جنگنده رقیب اصلی جنگنده‌ «اف-22» ساخت آمریکاست و در صورت صادرات این جنگنده، وضعیت بازارهای بین‌المللی برای فروش این محصول به نفع روسیه تغییر می‌یابد. 

به گزارش این منبع خبری، نام هواپیمای جنگی جدید روسیه ناشناخته است و از قابلیت ‌های آن اطلاعاتی در دست نیست .به نظر می‌رسد هواپیمای جنگنده احتمالی روسیه قصد دارد با جنگنده ذاف-35 لایتنینگ ایالات متحده رقابت کند که از سال 2015 وارد خدمت شد. روسیه امیدوار است که در نهایت هواپیمای جدید را به مشتریان خارجی ارائه دهد.

«روستک» شرکت سازنده هواپیماهای روسی اعلام کرده که هواپیمای نظامی جدید روز سه شنبه در نمایشگاه هوایی مسکو رونمایی می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «روسیه یکی از معدود کشورهای جهان است که دارای ظرفیت چرخه کامل برای تولید سیستم‌های پیشرفته هواپیما و همچنین یک روند شناخته شده در ایجاد هواپیماهای جنگی است.»

به دنبال اعلام این شرکت برخی، به فرودگاه ژوکوفسکی هجوم بردند تا از این هواپیمای جدید عکس بگیرند.  

 رئیس جمهور روسیه  اخیرا بر تجهیز نیروهای هوا فضای روسیه  تاکید کرد و افزود که علاوه بر این جنگنده‌ها، 16 هواپیمای نظامی جدید نیز تا سال 2027 خریداری خواهند شد. رئیس جمهور روسیه همچنین از تجهیز نیروهای مسلح این کشور به 100 فروند بالگرد «Mi-28NM» تا سال 2028 اشاره کرده است.

رئیس جمهور روسیه، چندی قبل جنگنده نسل پنجم سوخو-57 را به عنوان «بهترین هواپیمای جنگی جهان» توصیف کرد. ولادیمیر پوتین در مراسمی با حضور جمعی از منتخبان روسیه گفت:«سوخو-57، بهترین هواپیمای روز جهان است.»