اعمال محدودیت های برگزاری نماز عید قربان در برخی کشورهای عربی

  ۱۰ کشور  عربی از جمله مصر و عربستان سعودی برگزاری نماز عید قربان در مساجد را منوط به رعایت برخی از مسائل بهداشتی در جهت اجرای اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا دانستند.

بر این اساس وزارت امور اسلامی عربستان سعودی علاوه بر مساجد جامع ، مصلی های روباز را نیز با رعایت اصول بهداشتی برای برگزاری نماز عید در نظر گرفته است.

در مصر، وزارت اوقاف تصمیم گرفت نماز عید قربان را طبق مقررات در مساجد برگزار کند با این شرط که فاصله اجتماعی بین نمازگزاران رعایت شود و آنها کودکان را به همراه خود نیاورند.

وزارت امور اسلامی کویت نیز اعلام کرد که نماز عید سعید قربان در مساجد اقامه می شود به این شرط که نمازگزاران از دستکش و ماسک استفاده کنند.

وزارت اوقاف قطر نیز از برپایی نماز در بیش از ۹۰۰ مسجد و نمازخانه خبر داد در حالی که وزارت امور اسلامی بحرین اعلام کرد که نماز عید سعید قربان فقط در یک مسجد و برای تعداد محدودی از نمازگزاران که از ۳۰ نفر بیشتر نباشند،برگزار می شود.

دولت موریتانی روز یکشنبه اعلام کرد که با توجه به افزایش روزانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا نمازگزاران نماز عید قربان را در خانه ها اقامه کنند.

«طاهر العامری» سخنگوی مدیریت اضطراری و بحران امارات تاکید کرد که برگزاری نماز عید سعید قربان  در حدود ۱۵ دقیقه در مساجد کشور برگزار می شود و لازم است تا نمازگزاران از تجمع و دست دادن جلوگیری کنند.

وزارت اوقاف اردن نیز تاکید کرد که نماز در ۴ مسجد اصلی پایتخت و همچنین هزار و ۱۹  مسجد در سراسر این کشور برگزار می شود و از نمازگزاران خواست که به اصول بهداشتی پایبند باشند.

 روزنامه «الشروق» الجزایر نیز به نقل از وزارت امور دینی در الجزایر اعلام کرد که نماز عید سعید قربان در مساجد این کشور با کاهش زمان نماز و خطبه ها اقامه می شود.

اداره کل اوقاف و امور اسلامی لیبی اعلام کرد که نماز عید سعید قربان به جای مساجد در میادین شهر برگزار می شود  تا ضمن رعایت اقدامات بهداشتی ، ایمنی نمازگزاران را نیز تأمین کند.

تونس نیز که شاهد بحران بی سابقه ای در شیوع ویروس کروناست اعلام کرد که امسال نماز عید تا برگزار نمی شود.

 وزارت اوقاف و امور اسلامی در مراکش نیز اعلام کرد: در شرایط موجود که با شیوع روزافزون ویروس کرونا مواجه هستیم، نماز عید قربان  چه در نمازخانه ها و چه در مساجد برگزار نشود.

کشورهای دیگری چون سومالی ، کومور ، سودان ، سوریه ، یمن و لبنان  هیچ بیانیه رسمی در مورد شرایط برگزاری نماز نکردند.

موریتانی، مراکش و کومور فردا (چهارشنبه) را روز عید قربان اعلام کردند و کشورهایی از جمله عربستان، مصر، قطر، کویت، عمان، فلسطین و ...  امروز (سه شنبه) نماز عید سعید قربان را برپا کردند.