آمریکا از جاسوسی سایبری دست بردارد

اتهام‌زنی اخیر آمریکا و متحدان غربی واشنگتن علیه چین مبنی بر حمله سایبری توسط این کشور به زیرساخت‌های آنها، با واکنش تند دولت پکن مواجه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) با محکوم‌کردن اتهام‌زنی «بی‌اساس» و تهدیدهای آمریکا و متحدانش درخصوص وقوع حملات سایبری از خاک این کشور، تاکید کرد که پکن اقدامات ضروری برای محافظت از امنیت فضای مجازی خود را انجام می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ژائو طی نشست خبری روزانه در پکن ضمن هشدار به آمریکا برای لغو کردن اعلام‌جرم علیه چهار تبعه چینی به بهانه حمله سایبری به این کشور و تلاش جهت سرقت اسرار تجاری واشنگتن، گفت این شرکت‌های چینی هستند که قربانی حملات سایبری آمریکایی شده‌اند.

دولت آمریکا و تعدادی از متحدان اروپایی آن روز دوشنبه هکرهای چینی را به انجام حمله توسط یک باج‌افزار به سیستم ایمیل شرکت مایکروسافت متهم کرده و برای چهار تبعه این کشور حکم بازداشت صادر کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با بیان اینکه پکن هرگز چنین اتهام‌زنی و تهدیدهایی را نمی‌پذیرد، اظهار داشت: «آمریکا باید دست از جاسوسی سایبری [علیه دیگر کشورها] بردارد».

وزارت بازرگانی آمریکا چندی پیش هفت کمپانی چینی در حوزه ابرکامپیوترها را به بهانه کمک به اقدامات نظامی و ارتش این کشور، در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

این دستورالعمل بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۳ صادر شده است که دونالد ترامپ سال گذشته آن را معرفی کرد. فرمان مذکور به وزیر بازرگانی آمریکا اختیار می‌دهد از انجام آن دسته از مبادلات مربوط به به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که توسط دشمنان خارجی «طراحی، ساخت، تولید یا عرضه» می‌شوند جلوگیری کند. 

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با محکوم کردن تصمیم آمریکا در گسترش فهرست تحریمی علیه این کشور، گفت پکن اقدامات لازم برای حفاظت از شرکت‌های خود را انجام می‌دهد.