نظر روسیه درباره طالبان

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (جمعه) از باقی‌ماندن نام گروه طالبان در لیست سازمان‌های ممنوع این کشور خبر داد.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین در پاسخ به این سوال که آیا روسیه قصد دارد طالبان را از لیست سازمان‌های ممنوعه حذف کند، گفت: «هیچ چیز جدیدی در این مورد وجود ندارد. ما فعلا قصد نداریم طالبان را از لیست سازمان‌های ممنوع خارج کنیم».

به نوشته وبگاه روزنامه «کامرسانت»، وی با بیان اینکه مسکو، طالبان را یک نیروی قدرتمند در افغانستان می‌داند، تاکید کرد: «برای ما مهم است که تحولات در افغانستان امنیت متحدان و شرکای ما را تهدید نکند».

طی هفته‌های گذشته و افزایش موج حملات گروه طالبان در افغانستان، نیروهای افغان بارها به داخل مرزهای تاجیکستان و همچنین ایران عقب‌نشینی کرده‌اند.

سخنگوی کرملین با بیان اینکه دولت روسیه به‌دقت در حال بررسی و پیگیری تحولات در آسیای مرکزی است، توضیح داد که تمام آنچه در این منطقه و کشور افغانستان رخ می‌دهد برای مسکو اهمیت دارد.

وی پیش از این نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان گفت، مسکو شاهد افزایش بی‌ثباتی در این کشور است. (جزئیات بیشتر)

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان نیز امروز  با بیان اینکه تا زمان کنار نرفتن دولت فعلی کابل صلح در افغانستان تامین نمی‌شود، گفت: با روی کار آمدن یک دولت قابل قبول سلاح خود را به زمین می‌گذاریم.