سفر وندی شرمن به روسیه برای مذاکره درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای

 وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با هدف مذاکره درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای به مسکو سفر می کند.

بر این اساس، این نخستین سفر مقامات عالی رتبه آمریکایی به روسیه پس از ورود جو بایدن  به کاخ سفید است.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین در گفتگو‌های اخیر خود توافق کرده بودند در مورد کاهش خطر جنگ هسته‌ای مذاکرات موسوم به "گفتگوی ثبات استراتژیک" را از سر گیرند. حالا قرار است وندی شرمن به عنوان نماینده آمریکا برای برگزاری این گفتگو‌ها جمعه هفته جاری به مسکو سفر کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرمن به عنوان نماینده آمریکا قرار است در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای و امنیت بین الملل با مقامات روس دیدار و گفتگو کند.

مقامات آمریکا چند سالی می‌شود که نگران پیشرفت‌های تسلیحاتی روسیه در زمینه‌های مختلف هستند. با وجود تحریم‌های مختلف واشنگتن، مسکو توانسته در طی این سال‌ها پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تسلیحات نظامی از جمله ساخت موشک، جنگنده‌های فوق پیشرفته، انواع سلاح‌های جنگی و هواپیما‌های نظامی انجام داده است.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است گرچه قدرت های بزرگ به دلیل ساختار نظام بین الملل نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند، اما می توانند در برخی حوزه ها مانند کنترل تسلیحات هسته ای و منع اشاعه آن، همه گیری ها، و تغییرات اقلیمی با یکدیگر همکاری داشته باشند.