آمریکا چند تریلیون دلار در عراق و افغانستان هدر داد

 «فیلیپ جیرالدی»، متخصص سابق ضد تروریسم در آمریکا و افسر سابق اطلاعات نظامی سیا در مقاله‌ای در «بنیاد فرهنگ راهبردی» نوشت که آمریکا چند تریلیون دلار را در جنگ‌های افغانستان و عراق هدر داد و نتوانست هیچیک از اهداف خود را محقق کند.

جیرالدی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که نظامیان آمریکایی پس از حدود ۲۰ سال جنگ، افغانستان را ترک می‌کنند و فشار بر دولت بایدن برای خروج همه نیرو‌های آمریکایی از عراق نیز افزایش یافته است.

او نوشت: جنگ‌ها در عراق و افغانستان نه تنها اوضاع را بدتر کردند بلکه اینکه کسی در آمریکا قادر نبود پیروزی را تعریف و به یک راهبرد خروج فکر کند به معنای آن بوده است که جنگ‌ها و بی ثباتی هنوز با ما هستند. هزاران نفر کشته شدند و تریلیون‌ها دلار پول هزینه شد، ولی دستاوردی وجود نداشت.‌ای مقام سابق سیا با ابراز تاسف افزود: اکنون عراق، بیش از آن که با واشنگتن ارتباط داشته باشد، با ایران ارتباطی بسیار قوی دارد. پارلمان عراق در حقیقت از نیرو‌های آمریکایی خواسته است این کشور را ترک کنند.

این درخواستی است که دونالد ترامپ و جو بایدن به آن بی توجه بوده اند. در واقع ترامپ تهدید کرد دارایی‌های بانکی عراق را توقیف می‌کند تا عراقی‌ها را برای پذیرش ادامه اشغالگری آمریکا، تحت فشار قرار دهد.

جیرالدی همچنین از حضور آمریکا در سوریه انتقاد کرد و گفت: حضور آمریکا در سوریه به رغم این است که دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از آمریکا دعوت نکرده بود که در جنگ داخلی طولانی سوریه مداخله کند. نیرو‌های آمریکایی به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند و به اشغال حوزه‌های نفتی سوریه ادامه می‌دهند تا دولت سوریه را از منابع به شدت مورد نیازش محروم کنند. عراق و سوریه هیچکدام تهدیدی برای آمریکا نیستند.

به گفته این جاسوس نظامی سابق آمریکا، با توجه به این تاریخچه، نباید تعجب کرد که عقب نشینی از پروژه ۲۰ ساله کشور سازی در افغانستان، به نحوی که وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید برنامه ریزی کرده بودند، پیش نرفت و نیرو‌های آمریکایی از پایگاه اصلی خود در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان گریختند. این خروج در اواسط شب و بدون اطلاع دادن به فرمانده افغان این پایگاه صورت گرفت و تجهیزات باقیمانده در این پایگاه مورد غارت قرار گرفت.