راهکار جدید قانون‌گذاران آمریکایی برای عمل به تعهدات!

 در ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان در سرتاسر آمریکا ، دموکرات‌ها به‌دنبال ترفندهایی برای مخالفت با لوایح دست راستی هستند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، هنگامی که گروهی از قانون‌گذاران تگزاس از ایالت خود خارج شدند تا از به حدنصاب رسیدن جلسه کنگره ایالتی و تصویب لایحه محدودیت برای رأی‌دهندگان جلوگیری کنند، این اقدام را به الگوی حدس و گمان برای قانون‌گذاران واشنگتن بدل کردند.

از یک سو دموکرات‌ها پرواز هم‌حزبی‌هایشان به واشنگتن را اقدامی شجاعانه در اعتراض به لایحه دست راستی‌ها توصیف کردند  و از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان این گروه را به‌خاطر جلوه دادن یک «پرواز مفرح با هواپیمای شخصی» به شکل جنگ صلیبی اخلاقی، مورد تمسخر قرار دادند.

گاردین نوشت، اکنون در ۲۲ ایالت تحت کنترل جمهوری‌خواهان، دموکرات‌های عضو کنگره‌های ایالتی با دینامیک قدرت مشابهی مانند هم‌حزبی‌هایشان در تگزاس روبه‌رو هستند تا با لوایح رادیکال حزب مخالف مقابله کنند.

رهبران دموکرات‌ها درکنگره‌های ایالتی می‌گویند اقدام قانون‌گذاران هم‌حزبی‌شان در تگزاس به منبع الهامی برای آن‌ها تبدیل شده تا در برابر قدرت جمهوری‌خواهان در ایالت‌های قرمز رنگ مقاومت کنند.

«راکوئل تران» رئیس حزب دموکرات ایالت آریزونا در این‌باره می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این تصمیمی ساده باشد اما فکر می‌کنم این مسائل، اقدام متفاوتی را طلب می‌کند. درسی که باید بگیریم این است که ما انتخاب شده‌ایم تا برای جوامع خود مبارزه کنیم و اطمینان یابیم که خط مشی خود را در نهاد قانون‌گذاری ایالتی پیش می‌بریم و باید از جایگاهی که در اختیار داریم به هر روش و شکل و فرمی استفاده کنیم».

«کریس انگلند» ریاست حزب دموکرات ایالت آلاباما نیز پرواز دموکرات‌های تگزاس به واشنگتن را امری «کاملاً ضروری» توصیف کرد و گفت: «وقتی از تعداد کافی [قانون‌گذاران] برخوردار نیستید باید از هر ابزاری که در دسترس دارید استفاده کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید مبارزه کنید و از حوزه انتخابی خود دفاع کنید».

به گفته انگلند، دموکرات‌ها در کنگره ایالتی آلاباما، از نظر تعداد قانون‌گذاران موضع ضعیف‌تری نسبت به هم‌حزبی‌های خود در تگزاس دارند و ترفندی که دموکرات‌های تگزاس استفاده کردند برای آن‌ها عملی نبود. از این رو، آن‌ها برای مقابله با تصویب لایحه ایجاد محدودیت برای رأی‌دهندگان از ترفند مذاکرات فرسایشی استفاده کردند اما با شکست روبه‌رو شدند.

انگلند افزود: «ما به‌طور کلی از هر ابزاری که داشته باشیم استفاده می‌کنیم. خواه استفاده از مذاکرات فرسایشی باشد یا تلاشی از روی حسن نیت برای مذاکره درباره خارج کردن بدترین قسمت‌های مربوط به لایحه ارائه شده».

به گفته او بهترین راه برای توصیف چنین اقداماتی این است که دموکرات‌ها نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا این عروس زشت را به شکلی بزک کنند.

«لوک وارفورد» مسئول راهبردهای حزب دموکرات ایالت تگزاس در دفاع از این اقدامات گفت، قانون‌گذاران هم حزبی او با سفر به واشنگتن، علاوه بر ممانعت از تصویب لایحه جمهوری‌خواهان، اهداف دیگری را هم دنبال کرده‌اند.

این مقام دموکرات تگزاس گفت: «این کار توجهات را در سطح ملی و در میان رسانه‌های ملی جلب کرده است و به افزایش منابعی که به سمت فضای دموکراتیک تگزاس روانه می‌شوند، منتج خواهد شد. فکر می‌کنم این کار به نفع حزب و کاندیدهای انتخاباتی خواهد بود».

وارفورد افزود: «وقتی به آنچه در نهاد قانون‌گذاری تگزاس رخ داد بنگرید، روشن‌ترین نکته این است که دموکرات‌ها باید در انتخابات بیشتری پیروز شوند و به این منظور، ثبت‌نام رأی‌دهندگان جهت مشارکت، برای ما یک بخش مهم از کیک محسوب می‌شود».

با این حال انگلند می‌گوید، تصاحب نهاد قانون‌گذاری ایالتی توسط دموکرات‌ها، واقع‌بینانه نیست. در انتخابات سال ۲۰۲۰ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با اختلافی بیست و پنج درصدی در آلاباما پیروز شد و امید ناچیزی به ایجاد موج آبی در این ایالت برای دموکرات‌ها باقی ماند.

 از این رو، انگلند معتقد است موثرترین پاسخ به تلاش جمهوری‌خواهان برای محدود کردن تعداد رأی دهندگان، اقدام در نهاد قانون‌گذاری ملی است و اکنون که قانون‌گذاران ایالتی تگزاس به واشنگتن رفته‌اند باید برای تصویب لوایح ملی جهت تسهیل رأی دادن و گسترش شمار رأی‌دهندگان در انتخابات، به سناتورها فشار وارد کنند.

سفر پنج عضو دموکرات مجلس نمایندگان کنگره ایالتی تگزاس به واشنگتن، علاوه بر جنجالی شدن ترفند آن‌ها برای مقابله با تصویت لایحه جمهوری‌خواهان، رسانه‌ای شدن ابتلای ۶ نفر از آن‌ها به ویروس کرونا را نیز در پی داشت.

ابتلا به کرونای این نمایندگان باعث ایجاد نگرانی در میان کاخ سفید شده است چون آنها هفته پیش با «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار داشته‌اند اگر چه تا کنون تست کرونای هریس منفی بوده است. با این حال  تست کرونای دستیار «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و یک مقام کاخ سفید که هر دو هفته گذشته در جلسه‌ای مشترک شرکت کرده بودند مثبت اعلام شده است.