بیش از ۵۰ میلیون مبتلا به کرونا در اروپا

 از دسامبر ۲۰۱۹ (آذر ۱۳۹۸) تا امروز ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (پنجم مرداد ۱۴۰۰) بیش از یکسال و نیم می‌گذرد. از روزی که نخستین مورد ابتلا به ویروس ناشناخته کرونا در شهر ووهان چین ثبت شد تا امروز که کمتر از پنج میلیون تا ۲۰۰ میلیونی شدن آمار افراد میزبان این ویروس نوظهور باقی مانده است. بر اساس داده‌های تارنمای آماری «وُردو میترز» با عبور شمار مبتلایان در اروپا از مرز ۵۰ میلیون نفر، از مجموع آمار مبتلایان جهانی به بیماری کووید-۱۹، بیش از ۵۰ میلیون و ۸۶۹ هزار مورد از اروپا گزارش شده است.   

همچنین از آن تاریخ تا امروز، بیش از چهار میلیون و ۱۸۳ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری از جمعیت جهان کاسته شده است اما آنچه امید بشر برای مقاومت در برابر کرونا و رسیدن به موعد ریشه کن شدن این بیماری دردسرساز را حفظ کرده است، آمار بیش از ۱۷۷ میلیون و ۲۲۳ هزار نفره ای است که بر کرونا غلبه کرده اند. از مجموع آمار جهانی جانباختگان کرونا نیز بیش از یک میلیون و ۱۲۷ هزار مورد در کشورهای قاره سبز به ثبت رسیده است.

روسیه، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با ثبت بیش از شش میلیون و ۱۴۹ هزار، پنج میلیون و ۹۹۹ هزار، پنج میلیون و ۷۲۲ هزار، چهار میلیون و ۳۴۲ هزار، چهار میلیون و ۳۲۰ هزار و سه میلیون و ۷۶۴ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در صدر شش کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارند.

اما به لحاظ شمار جان باختگان ویروس کرونا، در این فهرست با اندکی جابجایی، روسیه، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا به ترتیب با بیش از ۱۵۴ هزار، ۱۲۹ هزار، ۱۲۷ هزار، ۱۱۱ هزار، ۹۲ هزار و ۸۱ هزار مورد فوت قرار دارند.

بر اساس آمار لحظه ای تارنمای «جهان ما در آمار» (Our World in Data) از آغاز طرح‌های واکسیناسیون سراسری در کشورهای مختلف جهان بیش از ۳.۸۸۴ میلیون دوز واکسن علیه کووید-۱۹ تزریق شده است. به این ترتیب تا کنون ۲۷ درصد جمعیت جهان دست‌کم دوز نخست واکسن را دریافت کرده است.  

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته از واکسیناسیون ۷۰ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا با دست‌کم یک دوز واکسن خبر داد و گفت: ما به وعده خود در واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت بزرگسال تا ماه ژوئیه (مرداد ماه) عمل کردیم.

وی همچنین هشدار داد: گونه دلتا «بسیار خطرناک» است بنابراین از همه کسانی که فرصت واکسیناسیون را دارند، می‌خواهیم که از سلامتی خود و دیگران محافظت کنند.

کمیسیون اروپا تا امروز به چهار واکسن فایزر-بیون‌تک، جانسِن از شرکت جانسون اند جانسون، مودرنا و آسترازنکا چراغ سبز نشان داده است. سهولت در نگهداری و قیمت پایین تر آسترازنکا، اگر چه این واکسن را در رده نخست واکسن‌های تزریق شده در جهان قرار داده اما گزارش مواردی از عوارض از جمله لخته خون در افراد دریافت کننده و بدعهدی این شرکت در تحویل به موقع محموله‌های توافق شده، موجب عقب نشینی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده تا جایی که ۲۶ کشور عضو به سمت استفاده از واکسن فایزر به رغم قیمت بالاتر متمایل شده اند.  

بر اساس اطلاعات منتشر شده، از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ (هفتم دی ماه ۱۳۹۹) و آغاز برنامه واکسیناسیون تا این لحظه، واکسن فایزر مورد استفاده ترین واکسن در اتحادیه اروپا بوده است.

به نوشته روزنامه ال پائیس، تا کنون حدود ۲۶ میلیون اسپانیایی (۵۴.۷ درصد جمعیت این کشور) دوزهای کامل (هر دو دوز) واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کرده و ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر (۶۵ درصد جمعیت این کشور) نیز دوز نخست را تزریق کرده اند.  

به گزارش خبرگزاری افه، با ثبت ۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا به ازای هر یکصد هزار نفر در فرانسه، شرایط شیوع بیماری در همه مناطق این کشور از سطح «خطر حداکثری» فراتر رفته است.

با وجود اعتراض‌ها و تظاهرات گسترده، مجلس فرانسه روز گذشته (دوشنبه) قانونی را تصویب کرد که به موجب آن داشتن گواهینامه ویژه سلامت در برابر کرونا برای تمامی رستوران‌ها و مسافرت‌های داخلی الزامی شده و واکسیناسیون برای کادر درمان اجباری می‌شود.

شنبه (دوم مرداد) حدود ۱۶۰ هزار نفر در سراسر فرانسه علیه قانون اجباری شدن گواهینامه ویژه کووید برای رستوران‌ها و واکسیناسیون اجباری برای کارکنان بهداشتی اعتراض کردند. بسیاری از راهپیمایان فریاد «آزادی!» سر داده و از دولت خواستند که برای آن‌ها تعیین تکلیف نکند.

در آلمان اما وقوع سیل و خرابی‌ها در حالی به مشکلات این کشور اروپایی دامن زده که نگرانی‌ها از افزایش آمار ابتلا به کرونا در جریان عملیات‌های امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان در پناهگاه‌های مناطق سیل زده در روزهای اخیر تشدید شده است.

انگلیس اما در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ هزار و ۹۵۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد که پایین ترین میزان ابتلای روزانه از سه هفته پیش تا کنون بوده است. شمار مبتلایان در انگلیس، تحت تاثیر شیوع گونه دلتا در یک ماه اخیر به صورت مداوم و روزانه روند صعودی داشت اما بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت این کشور، مجموع موارد ابتلا در هفته گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر بود که این میزان، یک‌سوم کمتر از هفته پیشتر از آن بوده است.

روند مبتلایان جدید در انگلیس در حالی در هفته‌های اخیر به بالاترین سطح از اواسط ژانویه (اواخر دی ماه) رسید که تقریبا همه محدودیت‌های کرونایی در این کشور از ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) لغو شده است. با این حال نتایج نظر سنجی‌ها نشان می دهد که اکثر شهروندان انگلیسی طرح دولت در لغو همه محدودیت‌ها که از حدود یک هفته پیش اجرایی شده است را نادرست می دانند.