تبرئه و آزادی شیخ زکزاکی از زندان ؟

منابع خبری سه شنبه شب به وقت تهران از تبرئه « شیخ ابراهیم زکزاکی » رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر ایشان از اتهامات وارده خبر داده‌اند.

«دفتر شیخ ابراهیم زکزاکی » اعلام کرد که دادگاه نیجریه با تبرئه شیخ زکراکی و همسرش موافقت کرده وقرار است این دو آزاد شوند. در جریان رسیدگی به این پرونده  دادگاه عالی «کادونا »  ابتدا همسر شیخ زکزاکی  را از هر هشت اتهام علیه وی تبرئه کرد.شیخ زکزاکی  و همسر ایشان صبح روز چهارشنبه  به وقت محلی  در میان تدابیر شدید امنیتی توسط نیروهای امنیتی به دادگاه آورده شدند.

در بیانیه دفتر شیخ زکزاکی آمده است این قضاوت نه تنها موجب تأیید آنها و همه اعضای جنبش اسلامی در نیجریه شد ، بلکه قطعاً یک پیروزی برای مقاومت  برابر آزار و اذیت شدید دولت نیجریه است. 

چندی قبل «سهیلا زکزاکی» فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی، از وخیم بودن حال والدینش به‌علت اهمال پزشکی خبر داد و گفته بود که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.

شیخ زکزاکی از آذر  ۱۳۹۴ با حمله نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه بازداشت شد؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی نیجریه، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کردند. سازمان عفو بین‌الملل نیز اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ گزارش داد که ارتش نیجریه مرتکب کشتار شیعیان، دفن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن اسناد مرتبط با این جنایت شده است. نیروهای امنیتی نیجریه بارها در گذشته به تجمع هواداران شیخ ابراهیم زکزاکی حمله کردند.