ناتوانی اردوغان در کنترل بحران آتش سوزی جنگل‌ها

 غسان ابراهیم، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در امور ترکیه ، در اظهاراتی در واکنش به آتش سوزی عظیم ترکیه اعلام کرد که مشکل آتش سوزی در ترکیه شبیه بسیاری از بحران‌های دیگری است که آنکارا در زمان حکومت اردوغان با آن مواجه شده است. اردوغان در این قبیل حوادث افراد دیگری را مسئول این حوادث می‌داند و از زیر بار قبول مسئولیت شانه خالی می‌کند.

او در مصاحبه با العربیه گفت: «اردوغان در تلاش برای فرار از مسئولیت دولت خود در مقابله با آتش سوزی و توطئه جلوه نشان دادن آن است، یعنی شخص دیگری غیر از او مسئولیت این حادثه را باید به عهده بگیرد. شهروندان ترک که در مناطق آتش سوزی حضور دارند از عدم توانایی دولت در اطفای این حریق عصبانی هستند. زیرا دولت آن‌ها فقط در شهر‌های استانبول و آنکارا برای پروژه‌های زیرساختی سرمایه گذاری کرده و از ارائه خدمات مناسب به سایر مناطق که باعث گسترش این حریق شد، غافل شده است.»

این تحلیلگر در ادامه افزود: «شهروندان آن مناطق از ناتوانی و عدم موفقیت اردوغان در مدیریت این بحران ناراضی هستند و ناامید شده اند.»

ابراهیم در ادامه مصاحبه خود گفت: «رسانه‌های طرفدار اردوغان گزارش دادند که خود مردم مسبب شروع این آتش سوزی‌ها در مناطق جنوب و جنوب غربی ترکیه بودند. برخی از این رسانه‌ها حتی گروه پ ک ک را مقصر این حادثه دانستند. این ادعا در حالی بیان می‌شود که این گروه در زمان وقوع آتش سوزی در آن مناطق حضور نداشته است.»

در پایان این مصاحبه این تحلیلگر گفت: «در نتیجه ناکامی نهاد‌های دولتی در مهار آتش، مردم بسیاری رئیس جمهور ترکیه را مقصر دانستند. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، پیشنهاد داد که ترکیه هواپیمایی خصوصی اردوغان را بفروشد تا بتواند تجهیزات اطفاء حریق بخرد.»