ادعای آمریکا درباره خاستگاه کرونا بی‌اساس و سیاسی است

«هاینز دیتریچ» جامعه شناس و ناظر سیاسی آلمانی گفت، ادعای دولت آمریکا در این خصوص که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین نشت کرده است، بی‌اساس و دارای انگیزه سیاسی است.

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، این کارشناس آلمانی گفت، این ادعا بخشی از تلاش واشنگتن برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی است که با تنش‌ها و درگیری‌های خارجی نیز تشدید شده‌اند. مدل کشورداری آمریکا به لحاظ ساختاری بی‌رمق شده است و توان اصلاح ندارد. این مدل، برای سایر کشورهای جهان «به‌طور ناکارامدی انتحاری است».

دیتریچ در مقاله خود با عنوان «دستکاری ویروس کرونا در راهبرد نظامی ایالات متحده» نوشته است، کاملاً مشهود است که «این ویروس به لحاظ بالینی، در چند کشور اروپایی و ایالات متحده، پیش از ظهور آن در چین یا همزمان با این کشور شناسایی شد.

او در ادامه نوشت، همچنان که آمریکا تقلا می‌کند برای این همه‌گیری مقصر پیدا کند، «شواهد تأیید شده و مستدلی وجود دارد که ایالات متحده جنگ‌افزارهای هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک را بر روی شهروندان خود آزمایش می‌کند».

این کارشناس آلمانی افزود، برای مثال گزارشی هفتاد و یک صفحه‌ای از واحد عملیات ویژه ارتش آمریکا در «فورت دیتریک» وجود دارد که نشان می‌دهد متخصصان نظامی، «یک حمله بیولوژیک به‌وسیله نوعی باکتری» را در سال ۱۹۶۶ در متروی نیویورک شبیه‌سازی کرده‌اند.

دیتریچ در این مقاله نوشته است، شواهد جدیدتری نیز به تمایل واشنگتن برای منحرف کردن جامعه جهانی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دلالت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دروغ گفتن درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و حمایت مخفیانه از اسلام‌گرایان افراطی در سوریه و دیگر نقاط غرب آسیا اشاره کرد.

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن دوباره داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعد، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

از سوی دیگر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (پنجشنبه) از آژانس‌های اطلاعاتی این کشور درخواست کرد تلاش‌ها برای یافتن خاستگاه ویروس کرونا را دوچندان کنند. با این حال، «ویلیام بِرنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این هفته اعلام کرده که ممکن است خاستگاه ویروس کرونا هرگز مشخص نشود.

اواخر سال گذشته تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد».

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، جمعه هفته گذشته تلاش آمریکا برای سیاسی‌سازی ردیابی خاستگاه ویروس کرونا را محکوم کرد و گفت واشنگتن احترامی برای دانش و عدالت قائل نیست.

لیجیان افزود، آمریکا باید علاوه بر انتشار داده‌های مربوط به مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا در آمریکا و دعوت از کاشناسان سازمان جهانی بهداشت برای بازدید از آزمایشگاه «فورت دتریک» و دویست آزمایشگاه آمریکا در دیگر کشورها، از این کارشناسان برای بازرسی از دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کرده و داده‌های مربوط به ابتلای سربازان آمریکایی که در بازی‌های جهانی ۲۰۱۹ شهر ووهان شرکت داشته‌اند، منتشر کند.