شرط خانواده‌های قربانیان برای حضور بایدن در مراسم ۱۱ سپتامبر

 خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر با شرکت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مراسم گرامیداشت این قربانیان مخالفت کرده‌اند، مگر آنکه رئیس جمهور آمریکا اسناد دولتی را که نشانگر حمایت مقام‌های عربستان سعودی از این حملات است، از حالت طبقه‌بندی‌شده، خارج کند.

 بر اساس این گزارش، اعضای خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر روز جمعه در آستانه بیستمین سالگرد این حملات، با انتشار نامه‌ای از بایدن خواستند تا در مراسم گرامیداشت شرکت نکند، مگر آنکه اسناد مذکور را منتشر نماید.

در این نامه آمده است: با گذشت 20 سال از این حملات، هیچ دلیلی وجود ندارد که این اطلاعات محرمانه باقی بماند. ولی اگر بایدن همچنان بر تعهد خود نسبت به مقام‌ها و دولت سعودی پایبند باشد، ما مخالف هرگونه حضور و مشارکت وی و مقام‌های دولتش در مراسم گرامیداشت قربانیان حملات 11 سپتامبر هستیم.

حدود 1700 نفر که به‌طور مستقیم از حملات 11 سپتامبر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، این نامه را امضا کرده‌اند.

خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر بارها خواستار انتشار اسناد دولت آمریکا در خصوص نحوه حمایت و مشارکت و تأمین مالی این حملات از سوی عربستان سعودی شده‌اند. 19 نفر از اعضای القاعده در این حملات هولناک دست داشتند. در این حملات حدود 3 هزار نفر کشته شدند.

15 نفر از هواپیماربایان از اتباع عربستان سعودی بودند.