احکام سعودی علیه بازداشتی‌های فلسطینی، سیاسی و غیرقانونی است

«محمود الزهار» از رهبران جنبش حماس احکام صادره علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی را غیرقابل انتظار خواند.

الزهار در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که محاکمه بازداشت‌شدگان فلسطینی غیرقانونی است، مگر آن‌ها چه جرمی علیه عربستان مرتکب شده‌اند؟

وی افزود که احکام سعودی علیه بازداشت‌شدگان بنا به درخواست رژیم صهیونیستی بوده است، آیا اعطای کمک‌های مالی سعودی به افراد مستحق در فلسطین ارتکاب جرم علیه عربستان است؟

الزهار تصریح کرد که این احکام سعودی، سیاسی است نه قضایی چرا که فعالیت‌های «محمد الخضری» نماینده حماس قانونی بوده و او هیچ جرمی مرتکب نشده است.

این رهبر جنبش حماس همچنین گفت که صدور احکام در عربستان با تغییر سیاست در این کشور، تغییر کرد و برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی ابزارهای مشخصی بکار گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت این احکام بر عهده کسانی است که اجازه صدور آن را داده‌اند، بر ضرورت آزادی الخضری بنابه دلایل انسانی با توجه به کهولت سن او تأکید کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز احکام سعودی صادره علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی به اتهام حمایت از پایداری ملت فلسطین را محکوم کرد.

جهاد اسلامی تأکید کرد که این احکام غیرقابل توجیه و بر خلاف شریعت اسلامی و ارزش‌های عربی برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین است.

خبرگزاری فلسطینی شهاب امروز یکشنبه به نقل از منابع آگاه با اشاره به تشکیل دادگاه برای بازداشت‌شدگان در عربستان سعودی نوشت: مقامات سعودی، «محمد العابد» از بازداشت‌شدگان فلسطینی را به ۲۲ سال زندان و «محمد البنا» را به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.

«خضر المشایخ» رئیس کمیته بازداشت‌شدگان اردنی در عربستان سعودی، اندکی پس از انتشار خبر اولیه صدور حکم برای این دو فلسطینی در گفت‌وگو با خبرگزاری شهاب گفت که دادگاه ریاض در حق ۶۹ بازداشتی فلسطینی و اردنی حکم صادر کرده که بیشترین آن ۲۲ سال زندان و کمترین آن، شش ماه است و به تنها یک نفر از اعضای خانواده هر یک از بازداشت‌شدگان اجازه حضور در جلسه محاکمه را داد.