پنتاگون: کابل با خطر فوری مواجه نیست

« جان کربی » سخنگوی پنتاگون شامگاه جمعه خبر داد که 3 هزار نظامی آمریکایی آخر این هفته به کابل خواهند رسید و عملیات انتقال این نظامیان به کابل آغاز شده است.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد با اشاره به این موضوع که زمان کالای گرابهایی برای عملیات آمریکا برای انتقال نیروها و دیپلمات‌هایش است، افزود: «ظرفیت انتقال هوایی مشکلی نخواهد داشت و ما قادر به انتقال هزاران نفر از کسانی هستیم که افغانستان را ترک می‌کنند».

کربی اضافه کرد: «سرعت پیشروی طالبان به شدت نگران کننده بوده و هیچ نتیجه‌ای در اینجا اجتناب ناپذیر نبوده و هم اکنون زمان آن فرارسیده که افغانستانی‌ها متحد شوند».

سخنگوی پنتاگون افزود: «ما هر جا و هر کجا بتوانیم در حال حمایت از افغانستانی‌ها در میدان هستیم. ما هرگز نگفته‌ایم که حملات هوایی معجزه می‌کند و می‌تواند ورق را در میدان برگرداند».

وی ادامه داد:‌«من قصد ندارم درباره پیشروی طالبان به سوی کابل به گمانه‌زنی بپردازم اما طالبان حتی پیش از روی کار آمدن دولت بایدن نیز پیشروی‌هایی انجام داده بود».

کربی گفت: «کابل در حال حاضر با خطر فوری مواجه نیست اما طالبان در تلاش برای منزوی کردن پایتخت هستند و ما این شرایط را جدی می‌گیریم».

سخنگوی پنتاگون هشدار داد در صورتی که نیروهای آمریکایی در کابل مورد حمله قرار بگیرند، پاسخ به این اقدام قدرتمندانه و به تناسب خواهد بود».

وی گفت: «سرعت پیشروی زمینی طالبان به این معنا نیست که برتری‌هایی که نیروهای دولتی افغانستان دارند وجود ندارد. نیروهای افغانستانی برتری‌هایی در برابر طالبان دارند و هم اکنون باید از آن استفاده کنند».

کربی تاکید کرد: «همچنان اعتقاد داریم که نیروهای افغانستانی قادر به برتری زمینی بوده و ما به حمایت هوایی از آنها ادامه خواهیم داد».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: «همواره اوضاع امنیتی در افغانستان را زیر نظر داریم و نیروهای ما در افغانستان امنیت فرودگاه کابل و سفارت آمریکا را تامین می‌کنند».

وی گفت که عملیات انتقال 3 هزار نیروی آمریکایی به افغانستان در حال انجام بوده و انتظار داریم که اکثر 3 هزار نیرو تا پایان روز یکشنبه به افغانستان برسند».

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است و افزود که آن‌ها درهای مسیر سیاسی را نمی‌بندند.

پیش از این نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته بود که طالبان کنترل قندهار را نه در پی جنگ، بلکه به دلیل فرار ارتش افغانستان که توسط ناتو و ایالات متحده آموزش دیده، به دست گرفتند. 

اظهارات این دیپلمات روس در حالی است که پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد.