شکست سهمگین آمریکا در افغانستان

پایگاه خبری اکسیوس با اشاره به خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و حملات روز افزون طالبان نوشت: دولت بایدن باید خود را برای شکستی سهمگین در برابر طالبان آماده کند.

به نظر می رسد دستیاران بلند پایه دولت آمریکا هم پس از موعد ۳۱ اوت (۹ شهریور) بایدن که وعده خروج نظامی را از افغانستان داده بود، دیگر حتی حضور دیپلماتیک آمریکا را هم در افغانستان تحمل نمی کنند. اما این وضعیت خلاف تمامی انتظارات از دولت بایدن است. در واقع ابتدا فرض بر این بود که پس از خروج نظامی آمریکا، کابل برای مدتی دوام می آورد و آمریکا می تواند از طریق دیپلماتیک به زنان افغان کمک کند حقوق خود را پس از خروج ایالات متحده حفظ کنند.

شکست سهمگین آمریکا در افغانستان

اکسیوس در ادامه نوشت: سفارت آمریکا در کابل تنها یک ساختمان دیپلماتیک نبود. این ساختمان یک مرکز اطلاعاتی مهم با اسنادی بود که ایالات متحده اکنون در حال نابود کردن آنها است. این در حالی است که نابودی اسنادی از این دست اصول و ضوابط خاص خود را دارد.  

بر اساس یادداشتی که به دست رادیو عمومی ملی (NPR) رسیده است، به دیپلمات های آمریکایی در سفارت دستور داده شده که اوراق مهم و رایانه های رومیزی را قبل از خروج از بین ببرند.

لذا رئیس جمهوری آمریکا اکنون باید به جای تلاش برای تامین اطلاعات و حفاظت از پرسنل آمریکایی و حامیان افغان آنها، شکست در برابر تسلط طالبان بر سفارت ایالات متحده را بپذیرد.

هرچند دولت واشنگتن این را قبول ندارد و یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به اکسیوس گفت: «سفارت همچنان باز است و ما قصد داریم به کار دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه دهیم. ایالات متحده به حمایت از خدمات کنسولی، از جمله خدمات اضطراری برای شهروندان آمریکایی و پردازش و عملیات برنامه ویزای مهاجرت ویژه و به دیپلماسی با دولت و مردم افغانستان ادامه خواهد داد. علاوه بر این، ما تمرکز خود را بر ضد تروریسم ادامه می دهیم. ما هر روز وضعیت امنیتی را مورد ارزیابی قرار می دهیم تا تعیین کنیم چگونه می توان بهترین خدمات را در سفارتمان حفظ کرد. این کاری است که ما برای هر پست دیپلماتیک در یک محیط امنیتی چالش برانگیز انجام می دهیم».

اما واقعیت آن است که تیم اصلی دیپلماتیک باقیمانده در کابل به اندازه ای کوچک است که تاب مقاومت ندارد.

گفته می شود دیپلمات ها در حال برنامه ریزی با سایر کشورها هستند تا ببینند آیا مایل به پذیرش افغان هایی که در جنگ با آمریکا همکاری داشته، هستند یا خیر.  

قطر نخستین کشوری است که آمریکا با آن در این خصوص گفت و گو کرده و گفته می شود مذاکره با کویت و سایر کشورها در حال انجام است؛ کشورهایی که در نظر دارند تعداد اندکی از افغانها را برای دوره های کوتاه اسکان دهند.

آمریکا در هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی و در پی حملات ۱۱ سپتامبر به بهانه جنگ علیه تروریسم و برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله برد. اما اکنون پس از ۲۰ سال حضور نظامی درحالی شتابان درحال خروج نظامی از افغانستان است که  نتیجه ای بدتر از جنگ ویتنام برای واشنگتن رقم خورده است.