تاریخ خروج آمریکا از افغانستان به نام ترامپ و بایدن ثبت می‌کند

​مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت که خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان به عنوان رویکرد مشترک «دونالد ترامپ » و «جو بایدن » در تاریخ ثبت خواهد شد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت که خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان به نام «سیاست ترامپ و بایدن» در تاریخ ثبت خواهد شد.

تاریخ خروج آمریکا از افغانستان به نام ترامپ و بایدن ثبت می‌کند

بولتون گفت، اصرار بایدن مبنی بر اینکه ترامپ تنها دو گزینه بد را برای او باقی گذاشته بود - یعنی پیروی از طرح ترامپ یا افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان - استدلالی نادرست است.

بولتون که از  دولت ترامپ اخراج شد و از منتقدان سرسخت او است گفت که دیگر مقام‌های سابق ترامپ اینک در تلاشند هستند تا در این ماجرا حفظ آبرو کنند.

بولتون گفت، «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا  به امید حفظ وجهه وآبروی خود، تلاش کرده است عملکرد ترامپ را از بایدن متمایز کند. پامپئو از تصمیم خروج ترامپ دفاع می‌کند و همزمان از بایدن به دلیل اجرای ضعیف خروج نیروها مورد انتقاد قرار می‌دهد.

وی گفت: «پامپئو با طرح این استدلال که برنامه ترامپ، شرایط‌محور بوده ادعا می‌کند که نیروهای آمریکا و ناتو در صورت تخطی طالبان از توافق آن را با زور نظامی پاسخ می‌دادند. ممکن است اینطور باشد، ممکن است اینطور هم نباشد. در نهایت، بایدن هم مثل ترامپ می‌خواست از افغانستان خارج شود و این کار را انجام خواهد داد. تاریخ، این سیاست را به اسم سیاست بایدن و ترامپ ثبت خواهد کرد.»

وزیر خارجه سابق آمریکا نیز یکشنبه گفت،جو بایدن با اتخاذ تصمیمات غلط  در سیاست خارجی، سفارت آمریکا در شهر«کابل» در افغانستان را در معرض خطر قرار داد.

 «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری نومحافظه کار «فاکس نیوز» در پاسخ به سئوال مجری برنامه در زمینه این که سقوط افغانستان برای شهرت ایالات متحده چه مفهومی دارد، گفت: «رهبری ضعیف آمریکا همیشه به امنیت آمریکا آسیب می‌رساند. دولت بایدن صحنه جهانی را به نفع تغییرات آب و هوایی رها کرده است. آیا این درست است؟ آن‌ها بر فرضیه‌های نژاد پرستی تمرکز کردند، در حالیکه سفارت ما در کابل در معرض خطر بود. چنین اتفاقی در طول چهار سال حضور ما در دولت آمریکا رخ نداد.»

«تام کاتن» سناتور جمهور‌خواه عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا  نیز روز شنبه با انتشار توییتی در واکنش به تحولات روزهای اخیر افغانستان و پیش‌روی طالبان در تقریباً تمامی شهرهای این کشور غرب آسیا تأکید کرد که شکست مفتضحانه در افغانستان نتیجه عقب‌نشینی بدون برنامه‌ریزی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

طی روزهای اخیر، موجی از هجمه‌ها روانه بایدن شده است تا سیاست‌های وی در قبال افغانستان را زیرسؤال قرار دهد.