بازگشت سفیر اسلام‌آباد به کابل

مقام‌های پاکستانی از بازگشت سفیر این کشور به کابل و رایزنی وزیر خارجه پاکستان با همتای چینی خود درباره افغانستان خبر دادند.

«شیخ رشید احمد» وزیر کشور پاکستان در جمع خبرنگاران اعلام کرد، سفیر اسلام آباد در کابل از طریق مرز زمینی دو کشور به افغانستان برگشته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «منصور احمدخان» سفیر پاکستان در افغانستان ۱۹ جولای (۲۸ تیر) بعد از شدت گرفتن تنش‌ها بین دو کشور، کابل را ترک کرده بود.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که دولت اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق افغانستان به اتهام دست داشتن اسلام آباد در ربودن دختر سفیر کابل در پاکستان، سفیر خود را به افغانستان فراخوانده بود.

بازگشت سفیر اسلام‌آباد به کابل

 به گفته وزیر کشور پاکستان، «وضعیت در مرزهای ما عادی است و حتی سفیرمان هم امروز از طریق جاده (گذرگاه مرزی) تورخم به کابل برگشت. اکنون در افغانستان صلح برقرار است و بیش از ۸۰۰ کامیون از طریق مرزهایمان وارد افغانستان شدند».

«شیخ رشید احمد» از تلاش‌های پاکستان برای تسهیل خروج پرسنل نهادهای دیپلماتیک کشورهای خارجی و نمایندگان ساز‌مان‌های بین‌المللی، رسانه‌ها و دیگر افراد از افغانستان خبر داد و اعلام کرد، تاکنون حداقل ۹۰۰ دیپلمات، تبعه خارجی و ۶۱۳ پاکستانی وارد پاکستان شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه‌ایا پاکستان حکومت برآمده از طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا نه اعلام کرد، درباره این موضوع عمران خان نخست‌وزیر پاکستان و وزارت خارجه تصمیم گیری خواهند کرد.

وزیر کشور پاکستان از اظهارات اخیر «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان درباره اینکه از خاک افغانستان برای حمله به همسایگان و دیگر کشورها استفاده نخواهد شد، استقبال کرد و گفت: «پاکستان هم به کسی اجازه نخواهد داد از خاکش علیه افغانستان استفاده کند».

از سوی دیگر، وزارت خارجه پاکستان با صدور یک بیانیه خبر داد وزرای خارجه این کشور و چین در تماس تلفنی درباره تحولات افغانستان صحبت کردند.

طبق این بیانیه، «شاه محمود قریشی» در رایزنی با «وانگ یی» تاکید کرد، یک افغانستان با ثبات و دارای صلح، برای پاکستان و کل منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است.

وزیر خارجه پاکستان ضمن تاکید بر کمک‌های پاکستان و چین به مردم افغانستان اعلام کرد، جامعه بین‌المللی باید مراودات اقتصای خود با افغانستان را حفظ کند.

شاه محمود قریشی به دنبال تسلط طالبان بر بخش اعظم افغانستان و سقوط دولت اشرف غنی، با تعدادی از چهره‌های و شخصیت‌های افغانستانی که به اسلام‌ آباد سفر کردند، دیدار داشت و موضع پاکستان را درباره تحولات اخیر اعلام کرده بود.

روز گذشته در خبرها آمده بود که جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست عمران خان نخست‌وزیر این کشور درباره تحولات افغانستان برگزار شد.

در این جلسه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، شیخ رشید احمد وزیر کشور، پرویز خطک وزیر دفاع، شوکت ترین وزیر دارایی و برخی دیگر از مقامات مهم کشوری و نظامی حضور داشتند و در پایان نشست، بیانیه‌ای رسمی صادر شد.

در این بیانیه اعلام شد: پاکستان متعهد به حل و فصل سیاسی و همه جانبه مسائل افغانستان با حضور همه گروه‌ها در این کشور است و از همه طرف‌ها می خواهد به حاکمیت قانون احترام و از حقوق اولیه انسانی همه افغان‌ها محافظت کنند.

بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان اعلام کردند همه باید اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان توسط هیچ سازمان یا گروه تروریستی علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در پایان بیانیه آمده است: پاکستان صلح و آرامش خود را از همسایه خود می خواهد؛ پاکستان از درگیری‌های افغانستان ده ها سال تحت تأثیر قرار گرفته و متعهد به حل سیاسی جامع مشکل این کشور است.