طالبان: ارتباط ما با آمریکا ادامه دارد

 محمد نعیم اعلام کرد پس از توافق دوحه ، ارتباطات میان گروه طالبان و طرف‌های دیگر توافق از جمله آمریکا ادامه دارد.

 وی درباره آخرین تحولات در گفتگو‌ها برای تشکیل دولت در افغانستان گفت: هیئت امارت اسلامی در کابل با برخی شخصیت‌ها در پایتخت دیدار داشت، این دیدار بیشتر با هدف آگاهی از شرایط این شخصیت‌ها و اطمینان از نبود مشکلات برای آنان بود. ضمن اینکه در این نشست درباره چگونگی نظام سیاسی آینده نیز مباحثی مطرح شد، درباره نظامی مبتنی بر دین اسلام، نظامی منصف، عادل و فساد ستیز که قانون، اساس و حاکم بر آن باشد و همه در برابر قانون مساوی باشند. چنین نظامی در جامعه فرصتی برای خدمت به مردم و کشور خواهد بود.

طالبان ارتباط ما با آمریکا ادامه دارد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با اشاره بر ضرورت ایجاد یک نظام مرکزی در توضیح سخن خود گفت: کاملا روشن است که نظام مرکزی به معنی پرهیز از چند حکومتی است، یعنی نظام نباید ملوک الطوایفی باشد و هر جای کشور سازمان، تشکیلات و حکومت‌های محلی مستقل داشته باشند، وحدت مردم و کشور هدف همه است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم این اهداف محقق شود.

وی درباره مدت زمان مدت مذاکرات و رایزنی‌ها تصریح کرد: من نمی‌توانم درباره مدت زمان مذاکرات و رایزنی‌ها وقت خاصی را بیان کنم، اما آنچه به ما مربوط است اینکه تلاش کنیم نظام سیاسی در سریع‌ترین زمان ممکن مشخص شود، زیرا اوضاع کشور اضطراری است، کسی پیش بینی سرعت اتفاقات را نداشت به همین دلیل برای آنکه در آینده مشکلاتی ایجاد نشود باید سرعت عمل داشته باشیم.

محمد نعیم درباره اظهار نظر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در افغانستان خطر داعش وجود دارد، گفت: آنچه در وضعیت اضطراری این روز‌ها در کابل رخ داد مایه تاسف است، بیشترین مسئولیت در این زمینه بر عهده مدیریت سابق پایتخت است، زیرا ما نمی‌خواستیم با زور وارد کابل شویم به همین منظور در دروازه‌های شهر توقف کرده بودیم، ما در پی آن بودیم تا قدرت را مسالمت آمیز به دست بگیریم، اما آنان غافلگیر کننده عمل کردند تا پایتخت با مشکلاتی مواجه شود. در زندان بگرام و پل چرخی زندانیانی بودند که ناامنی‌هایی را ایجاد کرده بودند، اما به خواست خدا توانستیم اوضاع را مهار کنیم. امارت اسلامی به اندازه توان خود سعی می‌کند مشکلی پیش نیاید. تلاشمان این است که مشکلی در کشور رخ ندهد. ما خود را برای بروز هر نوع خطر و مشکلی آماده کرده ایم، معتقدیم وضعیت اضطراری کنونی به نوعی از جانب برخی از مقامات عالی کابل برنامه ریزی شده بود به همین دلیل معتقدم آنان بودند که تمام شهر را در شرایط نامناسب قرار دادند، اما ما برای مقابله با هر نوع خطری آماده ایم و بعید می‌دانم مشکل قابل توجهی پیش بیاید.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درباره هماهنگی با آمریکا درباره خطر داعش افزود: اظهار نظر مقامات آمریکایی در این زمینه جدید و تازه است، البته ارتباط ما با آمریکایی‌ها برقرار است، می‌دانید که پس از توافق دوحه ارتباطات میان ما و طرف‌های دیگر توافق برقرار است، اما در مورد خاص مثل خطر داعش باید بگویم خبر‌ها در این باره جدید و تازه است.

وی درباره اتهام سازمان ملل متحد به طالبان مبنی بر عمل نکردن به تعهدات، به ویژه تعهد به رفتار توام با تسامح در برابر نیرو‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور گفت: متاسفانه این گزارش‌ها مشخص نیست چگونه و از سوی چه کسانی تهیه می‌شود، ما که واقعیت‌ها را می‌بینیم و از شرایط کشور آگاهیم می‌دانیم تهیه کنندگان چنین گزارش‌هایی خود شاهد اتفاقات نبوده اند بلکه اخبار و اطلاعاتشان را از برخی طرف‌ها و گروه‌ها گرفته اند. این مسائل از جانب ما نیست، البته ما مسئولیت داریم تا با چنین اتفاقاتی برخورد کنیم و چنین هم کردیم، اما انتساب چنین رفتاری به ما نادرست است.

محمد نعیم درباره اظهار نظر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ممکن است نیرو‌های ما برای تعامل با شرایط موجود در اطراف فرودگاه کابل، از فرودگاه خارج شوند، اعلام کرد: همه این مواردی که اشاره می‌کنید اظهار نظر‌های جدیدی است و مشخص نیست هدف آنان از اینگونه اظهار نظر‌ها چیست. خروج نیرو‌های بیگانه از فرودگاه و به طور کلی حضورشان در افغانستان از مسائلی است که مردم افغان بدان حساسند، چون حضور بیگانه را نمی‌پسندند و این موضوعی است که در بیست سال گذشته ثابت شده است. اما اینکه مقصودشان از این سخنان چیست؟ نمی‌دانم. البته اگر آنان مشکلاتی دارند ما آماده ایم مشکلاتشان را حل کنیم و تفاهم‌هایی با آنان داشته باشیم.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در خصوص امکان درخواست آمریکا برای تمدید مدت زمان خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان افزود: موضوع خروج نیرو‌های بیگانه قرار بود تا آخر آوریل ۲۰۲۱ تکمیل شود، اگر خروج این نیرو‌ها به موقع انجام می‌شد اتفاقاتی که این روز‌ها شاهدیم، رخ نمی‌داد، اما بی توجهی آنان به زمان خروج، موجب شد تا با مشکلاتی مواجه شوند، البته حضور نیرو‌های بیگانه در کشور در هر زمانی، با مشکلات جدیدی همراه است. ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم، با بیشتر از مدت زمانی که تفاهم شده است موافق نیستیم حالا هم توصیه ما به آنان این است که اگر می‌خواهند مشکلات حل شود نیروهایشان را در سریع‌ترین زمان ممکن خارج کنند، اما اگر بخواهند بیش از مدت زمانی که خودشان اعلام کرده بودند بمانند، این کار نه تنها کمکی به آنان نمی‌کند بلکه می‌تواند مشکلات جدی را برایشان به دنبال داشته باشد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پایان به مسئله وجود نام بسیاری از سران طالبان در فهرست تروریسم پرداخت و اعلام کرد که طبیعی است در این باره اقداماتی انجام شده باشد، این مورد، بندی از بند‌های توافقی است که میان ما و آمریکا شد و این توافقنامه هم در شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شد به همین دلیل پایبندی به آن لازم است.