تلاش اسرائیل برای کاهش فشار بایدن بر بن سلمان

 پوشیده نیست که روابط نزدیک میان عربستان و رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی وجود دارد که سال‌هاست روابطی محرمانه و پنهان با یکدیگر دارند.

سران امنیتی اسرائیل پیشتر بن سلمان را «ولیعهدی که بیشترین حمایت را از رژیم صهیونیستی در رژیم سعودی می‌کند» توصیف کرده بودند.

تلاش اسرائیل برای کاهش فشار بایدن بر بن سلمان

رژیم صهیونیستی منافع بسیاری از روابط خود با عربستان سعودی بدست خواهد آورد ، به ویژه در پروژه‌ « نئوم»که زمینه نفوذ نهاد صهیونیستی به کشورهای عربی را فراهم می‌کند و اولین مستعمره صهیونیستی با حمایت رژیم سعودی خواهد بود.

موسسه تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل پیام‌های اسرائیلی را که به «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا رسیده بود، فاش کرد که اسرائیل از وی خواسته تا فشارها بر محمد بن سلمان را کاهش دهد. این پیامها در سایه انتقادات فزاینده در حزب دموکراتیک آمریکا از اقدامات جنایتکارانه محمد بن سلمان و گسترش موارد نقض شده وی در بسیاری از بخش‌ها مطرح شد.

پیش از این یک رسانه اسرائیلی به نقل از منابع آگاه سعودی خبر داد، گام‌های مهمی در راستای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی و عادی سازی روابط با آن برداشته خواهد شد و به زودی شاهد برقراری روابط ریاض با اسرائیل خواهیم بود.

«عیساوی فریج» وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم با برخی از کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان در تماس مستقیم است.

اخیرا وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیت به نفع منطقه خواهد بود.

 جو بایدن و اعضای دولت وی در حالی که مدعی مبارزه با نقض حقوق بشر در عربستان بوده و وعده دادند که افراد دخیل در جنایت‌ها علیه فعالان حقوق بشری در این کشور را مجازات می‌کنند، از محاکمه ولیعهد سعودی که نقش وی در قتل وحشیانه روزنامه نگار منتقد آل‌سعود مشخص شده امتناع ورزیدند. دولت بایدن همچنین از تهدیدهای قبلی خود علیه عربستان مبنی بر توقف فروش سلاح به این کشور به دلیل جنایت‌های جنگی آن ضد غیر نظامیان یمنی عقب نشینی کرده و حتی از یمنی‌ها می‌خواهد تا طبق شروط و ابتکار عربستان به جنگ پایان دهند.

کارشناسان بر این باورند که جمع آوری همه این اطلاعات حاکی از آن است که یک توافق قریب الوقوع میان 3 طرف سعودی -آمریکایی -صهیونیستی شکل خواهد گرفت که بر اساس آن عربستان با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت می کند و در ازای آن ایالات متحده دو امتیاز در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دهد.