تلاش روسیه در ارسال سریع‌تر سامانه موشکی اس-400 به ترکیه

مدیر عامل یک شرکت تسلیحاتی روسیه روز دوشنبه گفت که قرارداد جدیدی با ترکیه در زمینه تحویل سامانه ‌موشکی میان برد و بلند برد هوایی «اس-400»  ساخت روسیه به زودی امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «آلکساندر میخایف» مدیرعامل شرکت تسلیحاتی «روسوبرون» گفت: «رایزنی‌ها ادامه دارد و در آخرین مرحله است. ما به زودی رسمی شدن قرارداد با شرکای خود را آغاز خواهیم کرد.»

وی گفت که موفقیت‌های خاصی در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی 2021 «آیدف» که در ماه اوت در ترکیه برگزار شد، به دست آمد.

تلاش روسیه در ارسال سریع‌تر سامانه موشکی اس-400 به ترکیه

مسکو و آنکارا سال 2017 قراردادی مبنی بر تحویل سامانه دفاع هوایی اس-400 به ترکیه امضا کردند و بدین ترتیب این کشوراولین عضو ناتو بود که این سامانه موشکی پدافند هوایی را از روسیه خریداری کرد. تصمیم آنکارا برای خرید سامانه ساخت روسیه خشم آمریکا و ناتو را برانگیخت. واشنگتن تاکنون از تلاش‌های خود برای ترغیب ترکیه در عدم خرید سامانه دفاع هوایی روسیه دست نکشیده است.

سامانه دفاع هوایی اس-400 جدیدترین سامانه موشکی زمین به هوا با برد بلند و متوسط ​​است که در سال 2007 به بهره برداری رسید. این سامانه موشکی برای نابودی هواپیماها ، کروز و بالستیک طراحی شده است. اس- 400 می‌تواند در فاصله 400 کیلومتری و ارتفاعی تا 30 کیلومتری با اهداف مختلف درگیر شود.

دستیابی ترکیه به این سامانه ساخت روسیه اعث ایجاد گسست جدی در روابط با واشنگتن شد. آمریکا مدعی است که این سامانه دفاع موشکی زمین به هوا با فناوری ناتو ناسازگار و تهدیدی برای این ائتلاف است. ایالات متحده نیز در مقابل از حضور ترکیه در برنامه ساخت جنگنده اف-35  واکنش نشان داد و علاوه بر این تحریم‌هایی را بر برخی شرکت‌های ترکیه اعمال کرد. حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه نظامی «اینجرلیک» و همکاری‌های دفاعی دو کشور در ناتو روابط نظامی و سیاسی میان واشنگتن و آنکارا را پیچیده‌تر کرده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل گفت که یافتن راه حلی برای استقرار سامانه‌های موشکی اس-400 ساخت روسیه در ترکیه همیشه امکان پذیر است و  آنکارا آماده رفع نگرانی‌های موجود در این زمینه است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: «محافظت از کشورمان و 84 میلیون شهروند برابر هرگونه تهدید هوایی، هدف اصلی ترکیه در دستیابی به این سامانه‌ها بود.»