مشاور امنیتی بایدن: روند خروج از افغانستان پیچیده است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ادعای اینکه احتمال قدرت گرفتن مجدد سازمان تروریستی القاعده در افغانستان وجود دارد، گفت آمریکا در مورد عملیات خود در فرودگاه کابل با طالبان در تماس است.

سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید، اظهار داشت: «ما آماده هرگونه عملیاتی هستیم که ممکن است توسط داعش، القاعده یا سازمان تروریستی دیگری در افغانستان انجام شود».

مشاور امنیتی بایدن روند خروج از افغانستان پیچیده است

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید، وی درباره روند تخلیه اتباع خارجی از فرودگاه کابل توضیح داد: «ما در حال برداشتن گام‌های مهمی هستیم و یک هفته پیش هیچکس انتظار نداشت که بتوانیم ۳۷ هزار نفر را تخلیه کنیم».

این مقام آمریکایی با بیان اینکه روند خروج از افغانستان «پیچیده، خطرناک و با چالش‌های زیادی روبه‌رو است»، ادامه داد: «ما در مورد همه جنبه‌های خروج و عملیات خود در داخل فرودگاه با طالبان مشورت می‌کنیم».

سالیوان در پاسخ به سوالی درباره کافی نبودن زمان برای خارج کردن همه اتباع خارجی از افغانستان تا موعد مقرر آن، گفت:‌ «ما هنوز معتقدیم که روند تخلیه روزانه در حال پیشرفت است و باور داریم که می‌توان این کار را تا ۳۱ آگوست تکمیل کنیم. ما شبکه‌ای از مراکز را در چندین کشور حوزه خلیج [فارس] و اروپا برای پذیرش شهروندان آمریکایی ایجاد کرده‌ایم».

وی همچنین افزود: «ما در حال رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود در مورد روند خروج از افغانستان هستیم. ما روزانه با طالبان از طریق کانال‌های سیاسی و امنیتی گفتگو می‌کنیم».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ادعای احتمال قدرت گرفتن برخی سازمان‌های تروریستی در افغانستان، اظهار داشت: «این احتمال وجود دارد که القاعده توانایی‌های خود را در افغانستان دوباره برقرار کند. ما به طالبان اعتماد نداریم زیرا تصاویر وحشتناک را زمانی که آنها در قدرت بودند، دیدیم».

پیش از این، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری «رویترز»، گفته بود «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور طی ۲۴ ساعت آینده درباره تمدید یا عدم تمدید تاریخ خروج از افغانستان - که هم‌اکنون روز ۳۱ آگوست (یک هفته دیگر) است - تصمیم خواهد گرفت. 

این در حالی است که «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر طالبان در قطر هشدار داده تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای ایالات متحده پیامدهایی خواهد داشت و تاریخ تعیین شده، خط قرمز طالبان است.