عفوبین‌الملل سرکوب شیعیان رادرعربستان محکوم کرد

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: سازمان عفو بین الملل در گزارش خود با عنوان سرکوب صدای اعتراضات مخالفان در منطقه الشرقیه اعلام کرد: صدها نفر که بیشتر آنها مرد هستند و در بین آنها تعدادی کودک نیز وجود دارند، از ماه مارس سال ۲۰۱۱ در منطقه الشرقیه بازداشت شده اند.

برپایه این گزارش، با وجود اینکه بسیاری ازابازداشت شدگان آزاد شده اند اما همچنان برخی افراد بدون توجیه اتهام یا محاکمه در بازداشت به سر می برند.

منطقه الشرقیه ازماه مارس ۲۰۱۱ میلادی شاهد اعتراضات شهروندان عربستان است که این اعتراضات در پاییز سال ۲۰۱۱ میلادی به اوج خود رسید و نیروهای رژیم سعودی دستکم هفت نفر را به قتل رساندند.

اعتراضات مردم برای درخواست جهت دستیابی به حقوق مشروع خود و آزادی و برقراری عدالت اجتماعی در ماههای اخیر نیز ادامه داشته که در جریان آن چند نفر جان خود را به ضرب گلوله نیروهای سعودی از دست داده اند.

سرکوبگری رژیم سعودی از زمان وقوع انقلاب بحرین و همدستی سعودیها با رژیم آل خلیفه برای مقابله با اعتراضات در بحرین شدت گرفته است.

در این گزارش آمده است: در معدود مواردی، بازداشت شدگان بعد از متهم شدن به حمایت از تظاهرات یا بیان دیدگاههای منتقدانه خود از دولت به دستگاه قضایی سپرده شده اند.

سازمان عفو بین الملل افزود که مسئولان سعودی چند پایگاه اینترنتی منطقه الشرقیه را درپی انتشار اطلاعات درباره تظاهرات ضد دولتی بسته اند.

در این گزارش آمده است: ما نگران هستیم زیرا به نظر می رسد صدها نفر به طور خودسرانه بازداشت شده اند و صدها نفر دیگر مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود بویژه به وضعیت ۹ مرد و یک نوجوان ۱۶ ساله اشاره کرد که همچنان در بازداشت به سر می برند.

این سازمان افزود: هفت نفر از مجموع این ۱۰ نفر از بیش از شش ماه پیش دربازداشت هستند وحتی هنوز تفهیم اتهام نشده اند.

در این گزارش آمده است: این بازداشت شدگان از حق داشتن وکیل محروم هستند و حق صحبت کردن درباره اتهام های خود را ندارند.

سازمان عفو بین الملل همچنین در گزارش خود آورده است: پرسنل بخش های خصوصی و دولتی در صورت ابراز عقیده با خطر اخراج روبرو هستند.

سازمان عفو بین الملل اقدامات عربستان سعودی را در حد نقض گسترده حقوق بشر توصیف کرده است.