پیش بینی های سازمان اطلاعاتی آلمان از بازگشت طالبان

 آلمان تاکنون توانسته است صدها تن از کارکنان سفارت و شهروندان خود را همراه با تعداد معدودی از همکاران بومی ارتش و نهادهای امدادی از افغانستان خارج کند، اما هنوز صدها نفر در فرودگاه کابل در هوای به شدت گرم و شرایطی نامناسب انتظار می کشند تا از سرزمینی که با تسلط طالبان دیگر برای آن ها امن نیست خارج شوند.

پیش بینی های سازمان اطلاعاتی آلمان از بازگشت طالبان

برآورد نادرست به رغم هشدارهای مکرر

به گزارش اشپیگل، حزب سوسیال دموکرات به "هلگه براون" رئیس اداره صدراعظمی فشار زیادی وارد می کند تا توضیح بدهد که چرا دولت به رغم هشدارهای متعدد سرویس اطلاعاتی فدرال مدعی است نسبت به اوضاع افغانستان یک برآورد نادرست داشته است؟

کارستن شنایدر، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات در این رابطه گفت: براون باید توضیح بدهد که از پیش بینی های سرویس اطلاعاتی فدرال چه نتیجه ای گرفته شده و آیا دولت آلمان این تحلیل ها را با شرکای خود در افغانستان در میان گذاشته است یا نه؟

سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND ) زیر نظر اداره صدراعظمی کار می کند و به این دلیل است که رئیس اداره صدراعظمی باید پاسخگوی فعالیت های آن باشد. دلیل مطالبه حزب سوسیال دموکرات از رئیس اداره صدراعظمی این است که سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان در اواخر سال گذشته سقوط دولت افغانستان را پیش بینی کرده و در ماه اوت امسال هم نسبت به قدرت یافتن طالبان هشدارهای متعدد داده بود.

کارشناسان سرویس اطلاعاتی در گزارشی تحت عنوان "حکومت دوم" توضیح داده بودند که بازگشت طالبان به قدرت تنها بستگی به سرعت سقوط دولت مرکزی دارد.

این رسانه آلمانی در ادامه افزود: سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان ۲٠ جاسوس در افغانستان داشته است. کارشناسان این مرکز از اول ماه اوت امسال نیز بر پایه اطلاعات رمزی که از این جاسوسان دریافت می کردند، هرروز تاکید بیشتری بر بازگشت طالبان به قدرت می ورزیدند و گزارش های محرمانه آن ها نه تنها به اداره صدراعظمی، بلکه به وزارت دفاع و وزارت خارجه نیز می رسید. با این حال، آلمان به موقع اقدام به خروج همه شهروندان و همکاران بومی خود نکرد.

بحران سیاسی در آستانه انتخابات

سقوط بدون مقاومت ارتش افغانستان در برابر طالبان و آنچه به دنبال خروج نیروهای خارجی از کابل در فرودگاه این شهر پیش آمده است، پنج هفته مانده به انتخابات سراسری به بحرانی شدید در دولت آلمان منتهی شده است. در عین حال احزاب نیز می کوشند از این بحران برای افزایش شانس خود در انتخابات استفاده کنند.

از فردای ورود نیروهای طالبان به کابل و فرار هزاران تن به فرودگاه این شهر، هایکو ماس وزیرخارجه سوسیال دموکرات آلمان نخستین سیاستمداری بود که به شدت تحت فشار قرار گرفت. وزارت خارجه آلمان از سوی منتقدان متهم شد که فریاد امداد طلبی سفارت آلمان در کابل را برای خروج اضطراری کارکنان سفارت و همکاران بومی آلمان آنقدر ناشنیده گرفت که این امر به وضعیت پرآشوب و خطرناک فرودگاه کابل انجامید.

برخی از احزاب و سیاستمداران آلمان، از جمله فریدریش مرتس از کادرهای بانفوذ حزب دموکرات مسیحی در روزهای اخیر بر فشارهای خود برای کناره گیری هایکو ماس شدت بخشیده اند، اما وزیرخارجه آلمان گفته است که تا انتخابات سپتامبر آینده تن به استعفا نمی دهد.

هلگه براون رئیس اداره صدراعظمی آلمان عضو حزب دموکرات مسیحی است. به این ترتیب به نظر می رسد که بحران سیاسی افغانستان و همچنین مسئله پناهجویان افغان به ابزار رقابت انتخاباتی میان احزاب تبدیل شده است.

هراس آلمانی ها از تکرار بحران پناهجوئی ۲٠۱۵

آنالنا بائربوک نامزد حزب سبزها برای جانشینی آنگلا مرکل در انتخابات سپتامبر امسال، روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که آلمان باید ۵٠ هزار پناهجوی افغانستانی را بپذیرد.

در مقابل، گروه های راست آلمان تبلیغات گسترده ای را برای تحریک جامعه علیه پناهجویان جدید به راه انداخته اند. هورست زهوفر، وزیر کشور محافظه کار آلمان از حزب سوسیال مسیحی هم با طرح این ادعای بی اساس که ممکن است پنج میلیون پناهجوی افغانستانی راهی اروپا شوند، به ترس آلمانی ها از بروز موجی شدیدتر از سال ۲٠۱۵ دامن زده است. در آن سال بیش از یک میلیون پناهجو وارد آلمان شدند که بیشتر آن ها را سوری ها و در مراحل بعدی افغانستانی ها تشکیل می دادند.