به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از پایگا السومریه نوشت: "جیمز جفری" سفیر آمریکا در بغداد گفت : دموکراسی در عراق موفق شده است، بنابراین امکان موفقیت آن در دیگر کشورهای منطقه نیز وجود دارد.

وی افزود: رابطه عراق با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به موفقیتهای این کشور ادامه پیدا خواهد کرد و تجربه موفق این کشور نشان می دهد که دموکراسی می تواند در تمام منطقه موفق شود.

سفیر آمریکا در بغداد اظهار داشت: اگر ایران به سوی برقراری روابط با ایران گام بردارد، مشکلی نیست و ما به روابط با آن ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به ادامه حمایت آمریکا از عراق در همه زمینه ها خاطرنشان کرد: ما بهای سنگینی را برای عراق پرداخت کرده ایم و با برقراری دموکراسی و اخراج صدام کار بزرگی انجام داده ایم.

جفری بیان کرد: ما علاوه بر تشویق شرکتهای نفتی برای ورود به عراق در تقویت نیروهای امنیتی عراق و تقویت تسلیحاتی آن به این کشور کمک می کنیم و تحویل هواپیماهای اف ۱۶در این راستا است.

از سوی دیگر سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: در دیداری که مقتدی صدر داشتیم اوضاع سیاسی عراق و شرایط منطقه را مورد رایزنی قرار دادیم.

وی بیان کرد: دیدگاههای مشترکی با یکدیگر در بسیاری از مسائل داشتیم و هدف از این دیدار میانجیگری میان رهبر جریان صدر و نوری المالکی نخست وزیر عراق نبوده است.

حکیم بیان کرد: موضوع مشترکی همانند وطن و پیوندهای مشترک مار را به یکدیگر مرتبط می کند و همه گروهها باید برای حل مشکلات به گفتگوی سازنده روی آورند، زیرا تنها راه کاهش تنشهاست.

از سوی دیگر مقتدی صدر رهبر جریان صدر گفت: سلب اعتماد از نوری المالکی نخست وزیر عراق ماموریت ما نیست هدف عدم بازگشت دیکتاتوری است.

وی افزود: جریان صدر و مجلس اعلا دو جریان مهم هستند که باید برای کمک به عراق با یکدیگر متحد شوند و دیدار با حکیم مفید بوده است.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود از دستور نوری المالکی به نیروهای ارتش و پلیس برای آماده باش از امروز تا پنجشنبه آینده خبر داد.

این منبع بیان کرد: نوری المالکی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور ویژه ای به یگان مبارزه با تروریسم در نجف داده است و دستور عملیات دستگیری بعثی ها و افسران سابق در بغداد و دیگر استانها را صادر کرده است.

به نظر می رسد که دستور مالکی به دلیل در پیش بودن سالروز میلاد باسعادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام صورت گرفته است.