واکنش شخصیت‌های عراقی به بازگشت صدر به عرصه انتخابات

« مقتدی صدر »، رهبر جریان صدر که پیشتر تصمیم به تحریم انتخابات آتی عراق گرفته بود، از تصمیم خود منصرف شد و اعلام کرد که با جدیت در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد.

تصمیم صدر در بازگشت به انتخابات واکنش‌هایی را در پی داشت و برخی از نیروها و شخصیت‌های سیاسی عراق از این تصمیم استقبال کردند.

واکنش شخصیت‌های عراقی به بازگشت صدر به عرصه انتخابات

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق عراق ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و شفاف از تصمیم مقتدی صدر رهبر جریان صدر برای مشارکت در انتخابات استقبال کرد و جریان صدر و پایگاه مردمی آن را بخش اساسی جامعه عراق توصیف کرد.

وی همچنین از گروه‌های تحریم کننده انتخابات خواست که در این انتخابات سرنوشت ساز مشارکت داشته باشند.

برهم صالح گفت: در برابر ما مسئولیت ملی بزرگی قرار دارد و آن تضمین برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و تامین مشارکت مردمی گسترده در آن است تا به سوی اصلاحات گام برداشته شود.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق ضمن استقبال از بازگشت جریان صدر برای مشارکت در انتخابات آتی، از همه نیروها و رهبران سیاسی که برای بازگشت صدر تلاش کردند، تشکر کرد.

وی در ادامه از سایر تحریم کنندگان انتخابات نیز خواست مواضع مشابه‌ای اتخاذ کنند و نسبت به مشارکت گسترده مردم در انتخابات ابراز امیدواری کرد.

«حسن الکعبی»، نائب رئیس اول پارلمان عراق نیز اعلام کرد که شجاعانه برای اجرای تصمیمات رهبر جریان صدر و دستورات و سند اصلاحاتی وی خواهد ایستاد.

ائتلاف پارلمانی نصر به رهبری «حیدر العبادی» نیز از بازگشت صدر به انتخابات استقبال و اعلام کرد که بازگشت او انگیزه ملی برای مشارکت مردمی گسترده در انتخابات ایجاد کرده است.

از طرفی دیگر جبهه ترکمن‌های عراق در واکنش به بازگشت صدر برای حضور در انتخابات آتی عراق، گفت از تصمیم صدر برای ورود با جدیت به انتخابات پارلمانی عراق استقبال می کند.

«مضر الکروی»، نماینده دیالی در پارلمان عراق از دیگر افرادی بود که به تصمیم صدر برای بازگشت به انتخابات واکنش نشان داد و گفت که جریان صدر نیروی سیاسی بزرگی است و عدم مشارکت آن در انتخابات آتی مشکل بزرگی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت جریان صدر براساس چارچوبی در حمایت از اصل اصلاحات که مطالبه همه نیروهای سیاسی است، به عرصه انتخابات بازگردد، بر لزوم اعطای حق و آزادی به رای دهندگان برای رای دادن تاکید کرد.

«صالح محمد العراقی»، بازتاب دهنده مواضع مقتدی صدر نیز با انتشار پستی خواست که همراهی با صدر در سطح مورد انتظاری باشد که فاسدان، عادی کنندگان روابط و وابستگان را به خشم آورد.

«مثنی السامرایی» رئیس حزب المسار عراق امروز شنبه به تصمیم مقتدی صدر رهبر جریان صدر به انتخابات پارلمانی عراق واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد.

وی افزود: ما از تصمیم مقتدی صدر برای بازگشت به عرصه انتخابات استقبال می‌کنیم و آنرا گامی مثبت و مهم و شجاعانه در راستای حمایت از روند انتخابات و دموکراسی و فرصتی برای مشارکت گسترده در این انتخابات مطابق اصل رقابت آزاد می‌دانیم.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عصر روز گذشته با اعلام اینکه از تصمیم قبلی خود در تحریم انتخابات منصرف شده و با جدیت در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد، گفت: مصلحت ایجاب می‌کند که ما به عرصه انتخابات وارد شویم.