تشکیل جبهه جدید برخی رهبران افغان برای مذاکره با طالبان

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که گروهی از رهبران افغان از جمله مارشال عبدالرشید دوستم، در حال تشکیل جبهه متحد برای گفت‌وگو با طالبان است.

این گزارش افزوده که این گروه می‌خواهد یک جبهه جدید برای گفت‌وگو با طالبان درباره دولت آینده افغانستان شکل دهد.

تشکیل جبهه جدید برخی رهبران افغان برای مذاکره با طالبان

خالد نور، پسر عطا محمد نور، گفت که این گروه متشکل از عبدالرشید دوستم، و سایر افرادی است که مخالف سلطه طالبان در افغانستان هستند.

خالد نور در این باره افزود: ترجیح می‌دهیم که به صورت جامع و گروهی گفت‌وگو کنیم، چون این مشکل افغانستان توسط یک نفر از ما حل و فصل نخواهد شد. به همین دلیل برای تمامی جامعه سیاسی کشور مهم است که همگی با هم گفت‌وگو کنند به ویژه رهبران سنتی که قدرت و حمایت عموم را دارند.

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، و مارشال دوستم که برای چندین دهه از رهبران قدرتمند درگیری‌های افغانستان بودند، هر دو پس از سقوط مزارشریف به دست طالبان از کشور فرار کردند.

نور گفته که طالبان نمی‌تواند در برابر مقاومت مردم ایستادگی کند و هیچ گروهی در افغانستان نمی تواند به زور حکومت کند.

وی در این باره گفت: تاریخ نشان داده است که هیچکس در افغانستان نمی‌تواند با زور حکومت کند و این غیرممکن است. اصلا هم مهم نیست که این روند چقدر از جانب جامعه بین‌المللی مورد حمایت باشد، چنین حکومتی شکست می‌خورد.

از سوی دیگر، احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، گفته که آماده است با طالبان در باره حکومت همه شمول مذاکره کند، اما اگر این گفتگو شکست بخورد برای جنگ نیز آماده است.