به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، این خبرگزاری می نویسد: در انتخابات امروز رئیس مجلس در ایران نمایندگان به فردی رای دادند که در انتقاد و نقد برنامه های دولت ید طولایی دارد.

این خبرگزاری نوشت: علی لاریجانی یکی از محافظه کاران منتقد از دولت محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس موقت مجلس ایران برگزیده شد.

در ادامه این مطلب این خبرگزاری آورده است: در رای گیری امروز دوشنبه ۱۷۳ نماینده از علی لاریجانی برای احراز پست سخنگویی مجلس حمایت کردند و وی با این میزان رای توانست حدادل عادل را که ۱۰۰ رای داشت، شکست دهد.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از تحلیل خود درباره انتخاب ریاست مجلس ایران آورده است: هر دو کاندیدا به نظام و رهبری ایران نزدیک هستند اما حداد عادل نسبت به دولت احمدی نژاد نگرش محافظه کارانه ای دارد و انتقادات وی کم است. علی لاریجانی بعنوان رئیس موقت مجلس انتخاب شد و بطور سنتی رئیس موقت معمولاً بعنوان رئیس دائمی نیز انتخاب می شود.

این تحلیل همچنین در پایان به پیروزی جبهه متحد اصولگرایان در برابر جبهه پایداری در انتخابات پارلمانی در اوایل ماه جاری نیز اشاره می کند و جبهه متحد را در تقسیم بندی سیاسی در جبهه مخالف دولت قرار می دهد.

برخی دیگر از رسانه های غربی در تحلیلهای خود از واقعه امروز بهارستان آن را پیروزی یک اصولگرا در برابر یک اصولگرای دیگر عنوان کرده اند.

برخی از تحلیلگران عنوان می کنند که طیفی در مجلس با ریاست لاریجانی مخالف بودند و تلاش داشتند تا این بار مانع از رسیدن وی به ریاست این نهاد بشوند. اما رقیبی که این طیف برای پیروزی روانه میدان کرده بودند رقیب قدرتمندی نبوده است