تحقیق درباره جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن

وکلای نماینده صدها قربانی جنگ داخلی در یمن از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌اند تا تحقیقات خود را در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که ائتلاف عربی در یمن مرتکب شده است، آغاز کند.

به گزارش روسیا الیوم، «توبی کادمن»  وکیل بریتانیایی روز دوشنبه این درخواست را به دادگاه ارائه کرد و سه مورد جداگانه را برجسته کرد: حمله هوایی اوت ۲۰۱۸ که یک اتوبوس مدرسه را هدف گرفت و ده‌ها نفر کشته شدند، حمله موشکی در اکتبر ۲۰۱۶ که دست کم ۱۱۰ نفر را کشت و شکنجه و کشتار بازداشتی‌های غیرنظامی در زندان‌های جنوب یمن.

«آلمودنا برنابئو» وکیل و نماینده قربانیان حمله به اتوبوس مدرسه، گفت که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی گفته است که در مورد این حمله تحقیق کرده و مسئولان را به دست عدالت می‌رساند.

تحقیق درباره جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن

او در بیانیه‌ای افزود: البته آنها چنین کاری نکردند، دادگاه آخرین راه حل است، قربانیان و خانواده‌های آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه از دیوان کیفری بین‌المللی بخواهند تا از اجرای عدالت اطمینان حاصل کند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده است و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.