به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، نتایج نهایی رسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر دقایقی پیش توسط کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد و همانگونه که در نتایج غیر رسمی اعلام شده بود، محمد مرسی، نامزد جماعت اخوان المسلمون و "احمد شفیق"، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مبارک دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را برگزار خواهند کرد.

زندگینامه

احمد شفیق متولد ۱۹۴۶ و فارغ التحصیل دانشکده هوایی در سال ۱۹۶۴ است. وی در سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ رئیس ستاد نیروهای هوایی مصر بوده است.

شفیق تا سال ۲۰۰۲ وزیر راه و ترابری مصر بود و پیش از پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه مصر و به عنوان راهبرد برون رفتی برای اوضاع پیش آمده در مصر از سوی حسنی مبارک به عنوان نخست وزیر مصر منصوب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری مصر جریان‏های رژیم سابق و روسای ارتش از ایشان حمایت کردند. احمد شفیق تابع گفتمان مبارک و احمد ماهر وزیر خارجیه سابق مصر است.

روابط مصر و آمریکا از دید شفیق

وی درباره آینده روابط مصر و آمریکا معتقد است که بالطبع منافع مشترکی بین طرف آمریکایی و مصری قبل از انقلاب به دلیل رابطه بسیار خوب و عمیقی که حسنی مبارک با رهبران آمریکا در دهه‌های اخیر با یک‌دیگر داشتند، ‌ بر روابط دو کشور حاکم بود، ‌ اما باید توجه داشت، این روابط بیشتر از اینکه به سود مصر باشد، به سود آمریکا بود و در عمل پیشرفتی برای کشور محقق نکرد، اگرچه نباید کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به مصر را نایده گرفت، ‌ اما میزان این کمک‌ها ناکافی بوده و ساده‌ترین نیاز شهروند مصری را نیز تامین نکرد، با این حال همچنان به دریافت کمک‌های غیر نظامی خود از آمریکا ادامه می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد که توافقنامه تجاری و اقتصادی با آمریکا به امضا برسانیم که از اقتصاد مصر حمایت کند و نه تنها این قرارداد از اقتصاد مصر حمایت استراتژیک به عمل آورد، بلکه اقتصاد نظامی و تسلیحاتی ما را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

شفیق تاکید می‌کند که در هر صورت و در هر شرایطی در صورتی که وی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد، آمریکا برایش شریک تجاری ویژه و بزرگی خواهد بود.

شفیق می‌افزاید: روابط مصر با آمریکا در آینده نیز برقرار خواهد بود، اما این روابط بر اساس احترام متقابل بین دو طرف و عدم ارتکاب اقداماتی از سوی آمریکا استوار خواهد بود که به تحقیر مصر و نقش محوری آن در منطقه عربی و آفریقایی منجر می‌شود.

چشم داشت شفیق از آینده روابط مصر و آمریکا پیشبرد قضیه فلسطینی است، ‌ چون به اعتقاد وی به دلیل نفوذ بسیار زیاد آمریکا در قضیه فلسطینی و در اسرائیل می‌توان از نفوذ آمریکا در این قضیه برای حل نزاع اعراب – اسرائیل بهره‌برداری کرد.

آینده توافقنامه کمپ ‌دیوید از دید شفیق

احمد شفیق درباره توافقنامه کمپ ‌دیوید تاکید می‌کند که این توافقنامه برای مصر الزام‌آور است و کسانی که از اصلاح و تعدیل این توافقنامه سخن می‌گویند، از حقوق و سیاست‌ بین‌الملل بی‌خبرند و مصر بر اساس قوانین بین‌المللی باید به اجرای توافقنامه پایبند باشد و هرگونه تلاش برای تعدیل و اصلاح بندهای توافقنامه نقض توافقنامه به شمار می‌رود و در این صورت هیچ کشوری در جهان را بر اساس قانون بین‌المللی در کنار خود نخواهیم داشت.

شفیق تاکید کرد: اگر برخی خواستار اصلاح و تعدیل این توافقنامه هستند، ‌ این اقدام منوط به موافقت و تایید اسرائیل است و در صورتی که اسرائیل بپذیرد با مصر بر سر این موضوع گفت‌وگو کند، ‌ این تعدیلات و اصلاحات امکان پذیر است و این تنها راه حل است و به غیر از این هیچ راه حلی در سطح بین‌المللی قابل قبول نیست.

آینده روابط اسرائیل و مصر از دید شفیق

آخرین نخست وزیر حسنی مبارک درباره روابط آینده اسرائیل با مصر پس از انقلاب گفت: از مان انقلاب مصر تاکنون روابط مصر و اسرائیل در سردرگمی بوده و این روابط تحت الشعاع مسائل بسیاری از جمله کشتار سربازان مصری در مرزها و حمله به سفارت اسرائیل در قاهره بوده و این مسائل روابط بین دو طرف را متشنج کرده است.

شفیق معتقد است: باید اعتراف کنیم که موجودیتی به نام اسرائیل در جهان وجود دارد، خواه این موضوع باب خواست و میل ما باشد، خواه نباشد، چون اسرائیل موجودیتی است که کشورهای جهان آن را به رسمیت شناخته‌اند و بزرگ‌ترین دلیل در بیان اینکه مصر نیز آن را به رسمیت شناخته، ‌ این است که توافقنامه صلح را با آن امضا کرده ‌است، ‌ حال چگونه است که موجودیت اسرائیل را انکار می‌کنیم، مگر ممکن است مصر با کشوری که موجود ندارد، معاهده‌ای امضا کند، در حالی که در عمل اسرائیل وجود دارد و روابط ما با اسرائیل تا زمانی ادامه دارد که بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت ارضی مصر باشد.

وی تاکید می‌کند که اسرائیل در بعد جغرافیایی یکی از کشورهای همسایه مصر است که مصر از مدت‌ها پیش آن را به رسمیت شناخته است و در صورتی که منافع ملی کشورم اقتضا کند، ‌ حتی به اسرائیل هم سفر خواهم کرد و بر این اساس روابط بین مصر و اسرائیل بسان رابطه مصر با دیگر کشورهای جهان خواهد بود.

آینده قضیه فلسطین از دید شفیق

اما درباره قضیه فلسطین و آینده آن شفیق بر این باور است که فلسطینیان باید به مقاومت خود بر اساس قوانین بینالمللی ادامه دهند و کشورهای عربی از جمله مصر باید برای دستیابی راه حلی در قضیه فلسطینی از طریق گفتوگو با اسرائیل تلاش کنند، چون به اعتقاد من قضیه فلسطینی در زمان کنونی تنها از طریق مذاکره بین طرفهای عربی و اسرائیلی حل و فصل میشود و جامعه بینالمللی باید کشور مستقل فلسطینی را در محافل بینالمللی به رسمیت بشناسد، چون فلسطینیان حق تشکیل کشور مستقل را دارند.