دیپلمات‌های آمریکایی مجبور به ترک بلاروس شدند

سفارت ایالات متحده در بلاروس بار دیگر مجبور شد کارکنان خود را امروز (۳۱ اوت) به درخواست مینسک کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سفارت آمریکا در بلاروس در توییتی در این خصوص نوشت: دیپلمات‌های آمریکایی بیشتری امروز به دلیل تصمیم ناخوشایند رژیم (بلاروس) برای محدود کردن تعامل و گفت‌وگو، مجبور به ترک بلاروس شدند. 

دیپلمات‌های آمریکایی مجبور به ترک بلاروس شدند

این سفارتخانه در ادامه با گرفتن ژست انسان‌دوستانه افزود: چه در مینسک و چه در نقاط دیگر، دیپلمات‌های آمریکایی به حمایت از خواسته‌های دموکراتیک مردم بلاروس ادامه خواهند داد.

اوایل ماه میلادی جاری (اوت) وزارت خارجه بلاروس در اقدامی تلافی‌جویانه به ایالات متحده پیشنهاد کرد که تعداد کارکنان سفارت خود را تا اول سپتامبر به پنج نفر کاهش دهد. دهم اوت هم بلاروس مذاکرات درباره همه پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک جدید با دولت ایالات متحده را تا زمان احیای اعتماد بین دو کشور متوقف کرد.

«آناتولی گلاز» سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس گفته بود: «پاسخ ما به اقدامات غیردوستانه و حتی خصمانه آمریکایی‌ها حین دیدار با روبن هاراتونیان کاردار سفارت آمریکا، به آن‌ها ابلاغ شد. در پی اقدامات واشنگتن به منظور کاهش همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها و فشار اقتصادی علیه کشورمان، ما نیز به شکل کاملاً عینی، دلیلی برای حضور چنین تعداد چشمگیری از کارکنان مأموریت دیپلماتیک آمریکا در بلاروس نمی‌بینیم».

یک روز قبل از واکنش بلاروس، آمریکا، انگلیس و کانادا تحریم‌هایی را علیه دولت این کشور اعمال کرده بودند. 

تشدید فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بلاروس و شخص «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در شرایطی انجام می‌شود که کشورهای غربی پس از آنکه در سرنگونی دولت بلاروس از طریق تظاهرات مخالفان و اجرای کودتا ناکام مانده‌اند، به دنبال بهانه‌های تازه برای تشدید فشارها علیه این کشور هستند.

با این حال، به رغم فشارهای کشورهای غربی علیه بلاروس، حمایت روسیه از این کشور همسایه و متحدش ادامه دارد.

رئیس‌جمهور روسیه دیروز (دوشنبه) در پیام تبریک تولد به الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور ۶۷ ساله بلاروس گفت که دوستان در بلاروس همیشه می‌توانند روی حمایت مسکو حساب کنند.