تلاش صهیونیست‌ها برای سرقت آثار باستانی فلسطین

  فلسطین از نظر آثار باستانی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود ، زیرا از نظر دستیابی به آثار باستانی در جهان عرب با مصر رقابت می‌کند. رژیم اشغالگر صهیونیستی از سال 1948 پی در پی علاقه‌مند به آثار باستانی فلسطین بوده، آثاری که نشان دهنده هویت عرب فلسطین است. کمیته‌ای از باستان‌شناسان اسرائیلی با هدف تحقیقات باستان شناسی در تمام نقاط فلسطین تشکیل شد.

داده‌ها و اهداف اسرائیل از آثار باستانی فلسطین

هدف اسرائیل از سرقت و چپاول آثار باستانی فلسطین ؛ جعل تاریخ و دادن شخصیت یهودی به منظور خدمت به روایت صهیونیستی در مورد اشغال فلسطین است. آثار تاریخی در شهرهای اصلی فلسطین «عکا» ،« یافا» ، «قدس» و «طبریا» هستند که از اقدامات اسرائیلی در جهت یهودی‌سازی آنها در امان نبودند. موضوع به همین جا ختم نشد. رژیم صهیونیستی از طریق نهادهای مختلف خود و از طریق سرقت و کلاهبرداری سیستماتیک سعی کرد که سبک و روش فلسطینی را نیز یهودی کند.

تلاش صهیونیست‌ها برای سرقت آثار باستانی فلسطین

فلسطین میراث و تاریخ هزاران ساله‌ای را دارد؛ اما در زمانی که بسیاری از احزاب فلسطینی برای حفاظت از میراث ، تاریخ و تمدن خود در تلاش هستند ، رژیم اشغالگر اسرائیل و «مافیایی» که آثار باستانی ، میراث و تاریخ را می‌فروشند، آن را غارت می‌کنند. در این زمینه ، مطالعات نشان می‌دهد که بیش از 3300 محوطه باستانی در کرانه باختری وجود دارد و تعدادی از محققان تأیید می‌کنند که در هر نیم کیلومتر مساحت فلسطین یک محوطه باستان شناسی وجود دارد که هویت واقعی فلسطین را نشان می‌دهد.

اشاره به آثار مخرب دیوار حائل اسرائیل بر آینده آثار و بناهای فلسطینی مهم است ، زیرا روند ادامه ساخت این دیوار در اعماق کرانه باختری در نهایت منجر به الحاق بیش از پنجاه درصد از مساحت کرانه باختری فلسطین و270 محوطه باستانی خواهد شد. از سوی دیگر ، علاوه بر 2000 نقطه عطف باستانی و اماکن تاریخی، ده‌ها محوطه باستانی و آثار تاریخی در مراحل ساخت دیوار آپارتاید طی مراحل قبلی تخریب شده‌اند.

اسرائیل و سرقت آثار باستانی

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اسرائیل در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کرد که در آن مد و غذاهای فلسطینی به عنوان اسرائیلی ارائه می‌شد، درحالی‌که آنها بخشی از هویت مردم فلسطین هستند. پس از اشغال کرانه باختری و نوار غزه در 5 ژوئن 1967 ، اسرائیل سیاست‌های خود را با هدف سرقت آثار باستانی فلسطین و تلاش برای یهودی سازی آنها متوقف نکرد.

در این زمینه ، مطالعات تخصصی در آثار باستانی فلسطین نشان می‌دهد که آثار باستانی در کرانه باختری فلسطین ، از جمله قدس از سال 1967 در معرض دزدی و فروش بیشتری توسط اسرائیل قرار گرفت و این پدیده پس از وقوع انتفاضه الاقصی در پایان سپتامبر 2000 تشدید شد. دپارتمان آثار باستانی و میراث فرهنگی فلسطین توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که بیش از 500 محوطه باستانی و بیش از 1500 مکان دیدنی باستانی مورد سرقت و تخریب سارقان آثار باستانی ورژیم اسرائیل قرار گرفته است. علاوه بر این تعدادی از آثار تاریخی نیز در معرض خطر قراردارد. آثار باستانی و میراث فلسطین با خطرات بزرگی در نتیجه پدیده گسترده سرقت و قاچاق مواجه است که تهدیدی برای نابودی منابع فرهنگی و اقتصادی فلسطین است.

سرقت آثار تاریخی فلسطین توسط ارتش اشغالگر صهیونیستی در «قدس»، «نابلس »، «الخلیل» ،« بیت لحم» و دیگر اماکن باستانی در شهرها و روستاهای مختلف فلسطین اتفاق افتاد.

 روند رسیدگی به گسترش پدیده سرقت آثار باستانی و حمله به اماکن باستانی فلسطین یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی فلسطینیان برای حفظ میراث فرهنگی است که بر اساس سیاست‌های برنامه ریزی شده اسرائیل یهودیت را تهدید می‌کند.

آگاهی فرهنگی جامعه فلسطینی از طریق تبلیغات و سمینارهای علمی و آگاهی در همه سطوح، ارائه توانایی‌های مادی و معنوی به گروه آثار باستانی در اداره ملی فلسطین و تصویب یک قانون فوری برنامه ملی به ویژه از طریق آموزش و برنامه‌های هماهنگی در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی راهکارهایی برای مقابله با این پدیده است.

انتشار مطالعات عربی و فلسطینی به زبانهای خارجی مختلف برای توضیح تهدید اسرائیل برای آثار باستانی فلسطین نیز مفید است.

رژیم صهیونیستی با تطمیع افراد سودجو و فرصت طلب و با پرداخت مبالغ هنگفت به دنبال محو هویت تاریخی فلسطین و خالی کردن سرزمین‌های فلسطینی از آثار آبا و اجدادی آنها و تلاش برای اثبات تاریخ جعلی خود هستند.