سنت‌کام رسماً مسئولیت روابط نظامی ارتش آمریکا با اسرائیل را به عهده گرفت

سازمان تروریستی «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا» ( سنتکام ) در بیانیه‌ای اعلام کرد مسئولیت فرماندهی نیروهای آمریکایی در فلسطین اشغالی را به عهده گرفته است.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل در توضیح درباره این بیانیه گفته سنت‌کام رسماً مسئولیت روابط نظامی ارتش آمریکا با اسرائیل را به عهده گرفته است و کنترل نظامیان آمریکایی در فلسطین اشغالی را از کنترل «ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده» (EUCOM) خارج کرده است.

رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند این تغییر در آرایش فرماندهی که وزارت دفاع آمریکا در ماه ژانویه گفته بود قصد انجام آن را دارد روابط راهبردی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را تقویت کرده و فرصت‌هایی برای تعمیق همکاری میان نیروهای ارتش اسرائیل و شریکان سنت‌کام در منطقه غرب آسیا فراهم می‌کند.

سنت‌کام رسماً مسئولیت روابط نظامی ارتش آمریکا با اسرائیل را به عهده گرفت

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته در سال‌های گذشته ارتش آمریکا به منظور اجتناب از بروز تنش‌های احتمالی میان سنت‌کام با کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه فرماندهی نیروهای آمریکا در اسرائیل را به ستاد فرماندهی اروپایی محول کرده بود. 

در بیانیه سنت‌کام آمده است: «امروز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا مسئولیت فرماندهی رزمی نیروهای آمریکا در اسرائیل را به عهده گرفت... سنت‌کام اکنون تلاش خواهد کرد تعهد دولت آمریکا برای در پیش گرفتن سیاست منطقه‌ای کل‌نگرانه و همکاری با شریکانمان را اجرا کند. تعهد تزلز‌ل‌ناپذیر دولت آمریکا به امنیت سرائیل ماندگار و مستحکم است.»

«گیلاد عردان»، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در توییتر نوشت: «تصمیم مهم آمریکا برای منتقل کردن اسرائیل به سنت‌کام دیروز اجرایی شد- ما همیشه نقش مهمی در منطقه بازی داشتیم. اسرائیل مشتاق است به روند ساختن آینده مشترک خود با همسایگانش را ادامه دهد و به تقویت شراکت‌هایش برای مقابله با ایران و سایر چالش‌های منطقه‌ای خواهد پرداخت.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دی‌ماه سال گذشته در آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید دستور داده بود به منظور تقویت روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی علیه ایران حوزه فعالیت تروریست‌های سنتکام شامل تل‌آویو هم بشود.

«وال استریت ژورنال» در آن زمان در خبری اختصاصی نوشته بود: «رئیس‌جمهور ترامپ در تلاش دقیقه نودی خود به منظور سازماندهی مجدد ساختار دفاعی آمریکا دستور داد فرماندهی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه گسترش یابد و شامل اسرائیل شود».

این روزنامه آمریکایی خبر اختصاصی خود را به نقل از «مقام‌های آمریکایی» منتشر کرد و نوشت: «این اقدام (افزودن رژیم صهیونیستی به حوزه فعالیت سنتکام) بدان معناست که فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بر سیاستگذاری نظامی آمریکا در مسائل مرتبط با اسرائیل و کشورهای عربی نظارت خواهد کرد؛ اقدامی که ساختار فرماندهی نظامی موجود چند دهه‌ای آمریکا را به دلیل خصومت میان اسرائیل و برخی از متحدان عربی پنتاگون دگرگون می‌کند.».

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال این اقدام دولت ترامپ، «تازه‌ترین اقدامات در زمینه سیاستگذاری به منظور شکل دادن به دستورکار حوزه امنیت ملی در دولت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب است».

لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا بعد از انعقاد توافق‌های سازش عادی سازی روابط بین امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مغرب با تل‌آویو، بارها از دولت ترامپ خواسته بودند که رژیم صهیونیستی را به حوزه فعالیت تروریست‌های سنتکام اضافه کند.

«بنیاد یهودی برای امنیت ملی آمریکا» که یک گروه لابی مستقر در واشنگتن است آذرماه سال گذشته از دولت آمریکا خواسته بود به منظور تقویت اتحاد و همکاری میان تل‌آویو و کشورهای عربی علیه ایران، حوزه فعالیت سنتکام را به فلسطین اشغالی گسترش دهد.

«مارتین ایندیک» سفیر پیشین واشنگتن در فلسطین اشغالی و عضو کنونی اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» اعلام کرد، برخی از مقام‌های رژیم صهیونیستی تا پیش از این از همکاری با فرماندهی نظامی اروپای آمریکا و اتصال آنها به مقر ناتو منتفع بوده‌اند.

به گفته او، با توجه به اینکه مسائل مربوط به ایران به یک نگرانی فزاینده برای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی تبدیل شده است، در حال حاضر همکاری با سنتکام برای تل‌آویو منطقی است و «یک اقدام خوب است».