گوگل حساب‌های کاربری دولت افغانستان را بست

 در چند هفته‌ای که از روی کار آمدن سریع طالبان در افغانستان می‌گذرد، گزارش‌هایی درباره امکان سوءاستفاده حاکمان جدید کابل از پایگاه اطلاعات بیومتریک و اطلاعات حقوق و دستمزد افغان‌ها برای شکار دشمنانشان منتشر می‌شود.  

شرکت گوگل در بیانیه‌ای بدون ذکر صریح اینکه حساب‌های دولت کابل را مسدود کرده است، گفت در حال رصد تحولات در افغانستان است و گام‌های موقتی برای تامین امنیت حساب‌های کاربری مرتبط برداشته است.

گوگل حساب‌های کاربری دولت افغانستان را بست

یک کارمند دولت سابق افغانستان به رویترز گفت که طالبان تلاش دارد تا به ایمیل مقام‌های سابق دسترسی پیدا کند. اواخر ماه گذشته این کارمند گفت که طالبان از او خواسته تا اطلاعاتی که روی سرورهای وزارتخانه‌ای که او سابقا در آنجا مشغول به کار بوده، حفظ کند.

این کارمند افغانستانی گفت: اگر چنین کاری کنم، در آن صورت آنها به داده و ارتباطات رسمی رئیس سابق این وزارتخانه دسترسی پیدا می‌کنند. من حرف آنها را گوش ندادم و از آن زمان متواری شدم.

براساس سوابق تبادل پیام که در دسترس عموم قرار دارد، اکثر نهادهای دولتی افغانستان از سرورهای گوگل برای مدیریت ایمیل‌های رسمی استفاده می‌کردند، از جمله وزارتخانه‌های دارایی، صنعت، آموزش عالی و معادن. مطابق سوابق، دفتر پروتکل ریاست جمهوری افغانستان هم از گوگل استفاده می‌کرد، همانند برخی از نهادهای دولتی محلی.

کنترل پایگاه‌های اطلاعاتی و ایمیل‌های دولتی می‌تواند اطلاعاتی در مورد کارکنان دولت سابق، وزیران سابق، پیمانکاران دولتی، متحدان قبیله‌ای و شرکای خارجی ارائه دهد.

چاد اندرسون، یک محقق امنیتی شرکت اطلاعات اینترنتی دومین‌تولز گفت: حجم بالایی از اطلاعات فاش می‌شود. با توجه به گزارش‌هایی از حملات تلافی‌جویانه علیه کارکنان دولت، حتی داشتن فهرست کارکنان روی "گوگل شیت" که برای تحلیل ویرایش اطلاعات است، مشکل بزرگی به شمار می‌رود.

سوابق تبادل پیام‌ها همچنین نشان می‌دهد که نهادهای متعدد دولت افغانستان هم از سرویس ایمیل مایکروسافت استفاده می‌کردند، نظیر وزارت خارجه و ریاست جمهوری افغانستان. اما مشخص نیست که این شرکت چه تدابیری برای جلوگیری از افتادن اطلاعات به دست طالبان اندیشیده است. مایکروسافت در این رابطه اظهارنظری نکرده است.