بیم اتحادیه اروپا از به حاشیه رانده شدن در افغانستان

 جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان اجلاس وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا که در اسلوونی برگزار شد، برای خبرنگاران توضیح داد که اتحادیه اروپا شروطی را از طالبان می‌خواهد: عدم اجازه ورود به تروریسم، رعایت حقوق بشر و به ویژه احترام به حقوق زنان، باز نگاه داشتن راه ورود کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و بالاخره احترام به آزادی رسانه‌ها و تشکیل یک دولت فراگیر .

به گفته وی، اتحادیه اروپا باید با دولت جدید افغانستان گفتگو داشته باشد، اما این به معنای به رسمیت شناختن آن نیست، فقط یک گفتگوی عملی است.

بیم اتحادیه اروپا از به حاشیه رانده شدن در افغانستان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که طالبان باید اجازه دهند خارجی‌ها و افغان‌هایی که در خطر هستند، از کشور خارج شوند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که شروط اتحادیه اروپا قابل مذاکره نیست، هرچند که "هیچکس آنقدر خوش‌باور نیست که خیال کند همه این شروط در روزهای آینده برقرار خواهد شد".

وی افزود: طالبان و دولت آینده را نه بر اساس حرف که بر اساس عمل آن ها داوری خواهیم کرد.

کشورهای اتحادیه اروپا گفته‌اند که باید در کابل حضور داشته باشند تا امکان خروج افراد را تضمین کنند. به گفته جوسپ بورل، "چندصد تن یا حدود هزار نفر" باید همچنان از افغانستان خارج شوند.  

بورل همچنین در جلسه وزیران دفاع اتحادیه اروپا شرکت کرد تا درباره خروج شتابزده نیروهای نظامی از افغانستان و نکاتی که باید از ان آموخت بحث کنند. او پس از این جلسه به خبرنگاران گفت که حوادث افغانستان بیش از هرچیز نشان داد که نیروهای نظامی اروپا باید مستقل شوند.  به نظر وی اگر اروپا از چنین نیرویی برخوردار بود، می‌توانست در عملیات خروج از فرودگاه کابل نیز مستقل و بهتر عمل کند.

جنگ ۲۰ ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠  کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی وارد کرد.