نفوذ نیروهای ترکیه به شمال عراق به بهانه مقابله با‌ پ‌ک‌ک

وزارت دفاع ترکیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه دستکم هفت تروریستی ارشد گروه تروریستی « پ‌ک‌ک » (حزب کارگران کردستان) را در شمال عراق دستگیر کرده است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که هفت عضو ارشد این گروه تروریستی در منطقه «گارا» تسلیم شدند. وزارت دفاع ترکیه در گزارش خود تاکید کرد ه که عملیات ضد تروریستی در شمال عراق ادامه خواهد داشت.

نفوذ نیروهای ترکیه به شمال عراق به بهانه مقابله با‌ پ‌ک‌ک

ترکیه مدعی است که گروه تروریستی پ‌ک‌ک اغلب در شمال عراق  مخفی شده و  نقشه‌های تروریستی را در ترکیه طراحی کند. 

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است.گروه پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه  (FSA)  با ورود  به روستاهای خالی از سکنه  در شمال عراق  چوب درختان مناطق را بریده  و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این  قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز می‌گوید که  یورش‌های ترکیه به شمال عراق باب دخالت‌های منطقه‌ای در امور داخلی این کشور را می‌گشاید.

وزارت دفاع ترکیه هفته گذشته از حملات هوایی سنگین جنگنده‌های خود علیه مواضع تروریست‌های وابسته به «پ‌ک‌ک» در عمق خاک عراق و منطقه «پنجوین» خبر داده بود.  نیروی هوایی ترکیه دوشنبه گذشته نیز به بهانه حمله به مواضع تروریست‌های «پ‌ک‌ک» به مناطق مسیحین نشین از جمله  یک روستای مسیحیان آشوری در شمال شرق سوریه حمله و آن را ویران کرد.