بلژیک و هلند، کانون قاچاق کوکائین در اروپا

 بلژیک و هلند، قطب قاچاق کوکائین و جایگزین اسپانیا به عنوان اصلی ترین مسیر ورود مواد مخدر به کشورهای اروپایی شده اند.

در گزارش یوروپل که با همکاری دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) تهیه شده، آمده است که باندهای مجرمانه سازمان یافته با توجه به افزایش عرضه کوکائین، به ویژه از مبدا کلمبیا، از بنادر روتردام (هلند)، هامبورگ (آلمان) و به ویژه آنتورپ (بلژیک) برای ورود مواد مخدر به هلند و سپس به همه کشورها اروپایی استفاده می کنند.

بر اساس گزارش یوروپل، در سال گذشته (۲۰۲۰) میزان توقیف کوکائین در بندر آنتورپ (بلژیک) به ۶۵.۶ تن رسید. در ماه فوریه ۲۰۲۱ میلادی(بهمن)، آلمان و بلژیک ۲۳ تن مواد مخدر را که در کانتینرهای دریایی مخفی شده بودند، کشف کردند.  

بلژیک و هلند، کانون قاچاق کوکائین در اروپا

به گزارش خبرگزاری آلمان، اداره آگاهی گمرک هامبورگ اعلام کرد که در مجموع بیش از ۱۶ تن مواد مخدر کوکائین در پنج کانتینر در بندر هامبورگ کشف شده‌اند که بالاترین رکورد کشف مواد مخدر در سطح اروپا بوده است. ارزش این مواد مخدر سر به چندین میلیارد یورو می‌زند. مسئولان آگاهی بلژیک نیز موفق شدند  ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ در بندر آنتورپ هفت تن و ۲۰۰ کیلوگرم دیگر مواد کوکائین را کشف و ضبط کنند.

به نوشته لوفیگارو، کوکائین دومین مواد مخدر پرمصرف در اروپای غربی و مرکزی است و بر اساس آخرین ارزیابی های انجام شده تعداد مصرف کنندگان آن در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴.۴ میلیون نفر بوده است.