گراهام: دیگر کسی تابع آمریکا نیست

در ادامه انتقادات شدید از دولت دموکرات جو بایدن  درباره تحولات افغانستان ، یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه از تسلط طالبان بر این کشور در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گلایه کرد.

لیدنسی گراهام نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا که در هفته‌های اخیر بارها به عملکرد جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور تاخته است، این بار با انتشار یک ویدئوی سه دقیقه‌ای درباره سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و تبعات خروج آمریکا از افغانستان صحبت کرد.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در ابتدای این ویدئو، به بازگویی احساسات خود درباره حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پرداخت و از این موضوع گلایه کرد که آمریکا برای مقابله با این حمله «اصلا آمادگی قبلی نداشت».

این قانونگذار ارشد کنگره در ویدئو تصاویری از حضور خود در اماکن هدف قرار گرفته در حملات ۱۱ سپتامبر انتشار داد و سپس لحظاتی از سخنرانی جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور درباره پایان جنگ اشغالگرانه ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان منتشر کرد.

گراهام: دیگر کسی تابع آمریکا نیست

لیندسی گراهام سپس گفت: «هرگز تصور نمی‌کردم که در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر طالبان مسئولیت اداره افغانستان را برعهده بگیرد و صدها شهروند آمریکایی در این کشور به علت شیوه خروج ما به حال خود رها شوند؛ ما هزاران شهروند افغان را هم در این کشور به حال خودشان رها کردیم که شجاعانه در کنار ما جنگیدند».

سناتور ارشد جمهوری‌خواه در ادامه درباره تبعات عملکرد دولت جو بایدن در قبال افغانستان و خروج آمریکا از این کشور هشدار داد.

به گفته او، «با توجه به این موضوعات (عملکر آمریکا در افغانستان و رها کردن متحدان افغانستانی خود در این کشور) ایجاد همپیمانی با دیگران برای ما دشوارتر خواهد شد برای اینکه بعد از همه این تحولات در افغانستان دیگر کسی متقاعد نمی‌شود که از ما تبعیت کند و یا برای ما بجنگد».

نماینده ایالت کارولینای جنوب یدر مجلس سنای آمریکا افزود: «اکنون تروریست‌ها معتقد هستند که ما را شکست داده‌اند و جذب نیروی جدید توسط آنها به شدت تشدید خواهد شد و میان القاعده و داعش برای وارد کردن ضربات سریع و مهلک به ما یک المپیک (مسابقه) جهادی شروع خواهد شد».

اظهارات تازه گراهام علیه جو بایدن و تاختن او به مواضع دولت آمریکا در شرایطی مطرح شده که او پیش از این خواستار استیضاح رئیس‌جمهور کشورش به دلیل تحولات افغانستان شده بود.