پشت پرده میزبانی عربستان از مسابقات فرمول یک

  عربستان سعودی قرار است در ماه دسامبر مسابقه بزرگ سال 2021 را در شهر بندری «جده» دریای سرخ برگزار کند که سریعترین پیست تاریخ فرمول یک خواهد بود.

شاهزاده «خالد بن سلطان الفیصل» رئیس فدراسیون اتومبیل و موتورسیکلت عربستان اعلام کرد: ما توانستیم یک پیست سریع و چالش برانگیز طراحی کنیم. رانندگان در زیر نورافکن‌ها با یک مدار بیش از شش کیلومتر روبرو می‌شوند که از خط ساحلی زیبا شهر می‌گذرد و دارای 27 پیچ و متوسط سرعت حدود 252 کیلومتر در ساعت است.

شاهزاده خالد بن سلطان الفیصل امیدوار است این مسابقه بزرگ در عربستان نسل جوان این کشور را به خود جلب کند. براساس گزارش سال 2020 اداره کل آمار 67 درصد جوانان در عربستان زیر 35 سال سن دارند.

وی گفت: طرفداران فرمول 1 در عربستان بسیار زیاد است.

پشت پرده میزبانی عربستان از مسابقات فرمول یک

اولین مسابقه بزرگ فرمول یک در عربستان یکی از معدود مسابقات است که به همراه بحرین و ابوظبی در کشورهای عربی خلیج فارس برگزار می‌شود.

الفیصل گفت: ما از رقابت با دیگر کشورهای منطقه نمی‌ترسیم.

برای اولین بار ، مسابقات فرمول یک پاییز امسال در عربستان سعودی برگزار می‌شود. اعتقاد بر این است که عربستان بیش از 1.5 میلیارد دلار در چنین رویدادهای «شستشوی ورزشی» سرمایه گذاری کرده است. این فرصتی برای« محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی است تا تصویر عربستان را که در سالهای اخیر به دلیل ضعف در زمینه حقوق بشر، جنگ در یمن و کشتن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در اکتبر 2018 مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، تجدید کند.

 اما واقعیت آن است که عربستان از خلال برگزاری این مسابقات به دنبال گمراه کردن افکار عمومی از کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان است. محمد بن سلمان قصد دارد احساس تعلق ملی ایجاد کند و موقعیت خود را به عنوان پادشاه آینده تثبیت کند.

سازمان حقوق بشری «گرانت لیبرتی» اعلام کرد که عربستان دست کم یک و نیم میلیارد دلار در این زمینه ورزشی هزینه کرده است؛ به این صورت که فعالیت‌هایی همچون شطرنج تا گلف و تنیس 60 میلیون دلار به تنهایی برای عربستان هزینه داشته و همچنین پرهزینه‌ترین مسابقه اسب دوانی جهان با جایزه 20 میلیون دلاری نیز توسط عربستان صورت برگزار شده است.

رانندگان فرمول 1 هنوز در مورد قرارداد 10 ساله عربستان سعودی که ارزش آن 650 میلیون دلار اعلام شده است ، اظهار نظر نکرده‌اند، آنها قبلاً در مورد محل برگزاری مسابقات سوال کرده بودند.

یکی از سازماندهی کنندگان مسابقه فرمول یک اعلام کرد که او قبلاً با برخی از رانندگان ملاقات کرده تا در خصوص نگرانی‌های آنها در مورد پرونده حقوق بشر عربستان صحبت کند.

تصمیم برای برگزاری مسابقه در عربستان با انتقاد ارگان‌هایی مانند سازمان عفو بین‌الملل روبرو شد که این سازمان تاکید کرد رویدادهای ورزشی بخشی از تلاش مداوم عربستان برای بهبود چهره خود در سطح بین‌المللی است.

«فلیکس جیکنز» مدیر کمپین‌های عفو بین‌الملل در بریتانیا نسبت به برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در جده عربستان هشدار داد و گفت: برگزار کنندگان فرمول یک باید درک کنند که «جایزه بزرگ سعودی سال 2021» بخشی از تلاش‌های مداوم برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه سیاه حقوق بشر در این کشور است.

این مسابقات در شرایطی در عربستان برگزار خواهد شد که رفتار غیر انسانی رژیم سعودی با زندانیان سیاسی و مخالفان و سرکوب گسترده آنها موجب اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری شده است.