دیدار وزیر خارجه قطر با نخست وزیر طالبان

وزیر خارجه قطر در اولین سفر رسمی یک هیات خارجی به افغانستان در دوره طالبان، با رئیس کابینه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

براساس گزارش دویچه وله، این اولین دیدار رسمی یک هیات خارجی با دولت جدید کابل از زمان سقوط «اشرف غنی» و روی کار آمدن طالبان در افغانستان است. 

براساس گزارشها، «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر با «محمد حسن آخوند» و شماری دیگر از وزرای افغانستان دیدار کرده است. 

سهیل شاهین سخنگوی طالبان درباره این دیدار گفته، محور گفت‌وگوهای طرف قطری و مقامات افغانستان، روابط دوجانبه، کمکهای بشردوستانه، توسعه اقتصادی و تعامل طالبان با جامعه بین‌المللی بوده است. 

دیدار وزیر خارجه قطر با نخست وزیر طالبان

آل ثانی به محمد حسن آخوند گفته است که توافق دوحه که میان طالبان و آمریکا امضا شده است یک دستاورد بزرگ است و همه طرفها باید به اجرای آن متعهد باشند. 

قطر از جمله کشورهای ذینفوذ در دولت جدید افغانستان به شمار می‌رود و پیش از این میزبان چندین دور از مذاکرات دولت سابق افغانستان و گروه طالبان و آمریکا بود.

دوحه همچنین در عملیات نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان به کشورها در عملیات خروج کمک کرد و اکنون از جمله کشورهای واسط برای ارسال کمکهای بشردوستانه به مردم افغانستان به شمار میرود.

پیش از سفر وزیر خارجه قطر به کابل وی به تهران سفر کرده و با همتای ایرانی خود درباره موضوعات مختلف از جمله تحولات افغانستان دیدار و گفتگو کرده بود.